Metaverse Dünyamızı Dijital Ortama Taşırken Doğa da Yeniden Canlanacak
Sarpaş Danışmanlık ve Girişim Savaşçısı kurucusu Berke Sarpaş, Sanal gerçeklik teknolojilerinin dünya çapında 400 milyar dolar seviyelerinde bir ekonomi yarattığını, Metaverse’ün dünyayı komple dijital ortama taşıyarak doğanın da toparlanmasını sağlayacağını belirtti.
Sarpaş Danışmanlık ve Girişim Savaşçısı kurucusu Berke Sarpaş, sanal gerçeklik teknolojileri dünya çapında 400 milyar dolar seviyelerinde bir ekonomi yarattığının altını çizerek,
“Artırılmış gerçeklik teknolojileri ise 1 trilyon doların üzerinde bir ekonomiyi kapsayacak. İnsanlık olarak AR teknolojileri ile önce fiziksel dünyamızı dijitalle daha da yakınsar hale getireceğiz ve ardından sonraki on yıllarda VR ile tüm dünyamızı komple dijital ortama taşıyacağız. Biz üretimin büyük bölümünü dijital dünya olan Metaverse’e taşıdıkça tabiat ana da muhtemelen dünyamızın ekosistemini yeniden toparlayacak. Pandemi sebebiyle 1 yıl evde oturduk küresel ısınma tarihte ilk kez geriledi, nehirlerde kaybolan canlılar yavaştan tekrar ortaya çıkmaya başladı.” dedi.
Teknoloji ilerledikçe gerçekliğe olan bakış açısının da adım adım değiştiğini sözlerine ekleyen Sarpaş, “Instagram’daki sayfamız, Twitter’daki hesabımız, Linkedin’deki profilimiz ya da Playstation’daki avatarımız bizim algımızda birbirinden farklı birer alan olsa da aslında bunların tamamı bizim dijital kimliğimizin ve sanal varoluşumuzun bütününü oluşturuyor. Hep birlikte git gide yepyeni bir galaksiye doğru geçiş yapıyoruz. Bu yeni galaksinin adı da “Metaverse”
Artık her şeyi dijital dünyada da yapabilmeye biraz daha fazla yaklaşıyoruz
Geçen yüzyıllar içerisinde medeniyetimizi, fiziki çevremizi ve yaşam koşullarımızı kalkındırmakla ilgili artırdığımız üretim kapasitemiz neticesinde doğayı çok fena halde tahrip ettik, küresel iklimi 2 derece kadar yükselttik, buzulları eritip, on binlerce canlı türünün de ipini çektik. Tüm bu üretim çılgınlığını ise yeme, içme ve barınma gibi temel ihtiyaçlarımızı karşılayabilmenin çok ötesinde aslında konfor alanımızı artırmak, yepyeni deneyimler ve keşifler yaşamak, yeni araç ve gereçlere sahip olma duygumuzu tatmin edebilmek üzere yaptık. Artık bunların tamamını dijital dünyada da yapabilmeye artık her geçen dün biraz daha fazla yaklaşıyoruz. Sanal dünyada görmenin ve duymanın ötesinde koku almaya, dokunmaya, hemen her türden duyguyu yaşayabilmeye, hatta ve hatta bilincimizi bile aktarabilmeye doğru ilerliyoruz.
Bugün en gelişmiş VR gözlükleri sadece 1.000 dolar
VR gözlükleri ve gereçleri 90’larda ilk çıktığında bir cihazın yaklaşık maliyeti 40.000 dolar seviyesindeydi ve üstelik teknolojisi ve grafikleri de çok daha ilkeldi. Bugün en gelişmiş VR gözlüklerinden birisi olarak kabul edilen OculusQuest sadece 1.000 dolar. Üstelik alıcıları da öylesine güçlü ki kafanızın pozisyonu ve vücudunuzun duruşuna göre oluşturduğu sanal çevre sizde müthiş bir gerçeklik algısı yaratıyor.
ABD ekonomisinin %2,8’i, İngiltere’nin %2,5’i, VR teknolojilerine dayalı olacak
VR’da durum buyken “Artırılmış Gerçeklik”te yani AR’da işler bundan çok çok daha hızlı ilerliyor. VR’dan farklı olarak AR, içinde bulunduğumuz fiziksel dünya ile dijital dünyayı birbirine entegre etmeye yarayan teknolojileri kapsıyor. PwC’nin 2019 yılındaki “Görmek İnanmaktır” raporuna göre 2030 yılına dek VR ve AR teknolojileri dünya çapında toplamda 1,5 trilyon dolarlık bir ekonomi yaratacak. Böylece ABD ekonomisinin %2,8’i, Finlandiya, Almanya, İngiltere ekonomilerinin %2,5’i, Çin ve Japon ekonomilerinin ise %2’si AR ve VR teknolojilerine dayalı hale gelecek. VR ve Ar teknolojileri bilgisayar, televizyon, tablet ve telefon gibi ayrı ayrı fiziksel ekranlar yerine bize tek bir ekran sunuyor. Gelecekte ayrı ayrı cihazlar almak yerine bir cihazın içerisindeki dijital dünyada, dijital araç ve gereçlerle işlerimizi halledecek ve bundan da tatmin olacağız. Belki fiziksel evrenimizde zaman, en, boy, yükseklik gibi boyutlara ve Kuantum Fiziğinin kuramlarına tabiyiz ancak dijital evrenin boyutlarına da, fiziğine de bizler karar vereceğiz. Siz de kurumunuzda bir VR ve AR politikası geliştirmeye ve iş süreçlerinizi, hatta kurumunuzun tamamını dijital dünyaya taşımaya şimdiden başlamalısınız.” şeklinde görüşlerini dile getirdi.
Berke Sarpaş Kimdir?
Berke Sarpaş, dünyanın ilk disiplinler arası girişimcilik programı olan Girişim Savaşçısı Programı’nın yaratıcısı ve Türkiye Girişimcilik Vakfı’nın Mütevelli Heyeti Üyesidir. 2014 yılında ODTÜ Kristal Ağaç Ödülleri’nde “Yılın En İyi Genç Girişimcisi” seçilmiştir. Berke Sarpaş, 2000 yılında Bilkent Üniversitesi’ni, 2002 yılında Melbourne Kraliyet Üniversitesi’ni (Avustralya) bitirdi. Arkas Holding’deki kısa çalışma sürecinin hemen ardından 2005 yılında Organic Moods markası ile Türkiye’de üretilen organik tarım ürünlerini Uzak Doğu ve Hong Kong piyasalarına internet üzerindeki B2B kanalları kullanarak pazarlamaya başladı. 2006 yılında hazırladığı iş planına yatırım aldı ve Türkiye’nin ilk e-ticaret ve e-girişimcilik okulu Coproline’ı kurdu. Sonraki 8 yıllık süreçte ekibiyle birlikte yaklaşık 5.000 e-girişimci yetiştirip, koçluk ve danışmanlık hizmeti verdi. 2013 yılında Sarpaş Danışmanlık A.Ş.’yi kuran, T.C. Ekonomi Bakanlığı’nın akredite eğitmeni, eski Google Regional Trainer ve CSA (Celebrity Speakers Agency) konuşmacısı olan Berke Sarpaş, evli ve bir çocuk babasıdır. Halen Girişim Savaşçısı kurucusu, mentoru ve eğitmeni olarak binlerce girişimci adayını birer Girişim Savaşçısı olarak yetiştirmeye devam etmektedir.