Türkiye’de Okula Dönüş Alışverişi Araştırması
Eğlenceli yaz tatilinin sonuna yaklaştığımız bu günlerde hem öğrencileri hem de velileri okula dönüş heyecanı yavaş yavaş sarmaya başladı. İlk zilin çalıp, yeni eğitim-öğretim yılının başlayacağı 12 Eylül öncesi öğrencilerin derslerde kullanacağı tüm gerekli materyalleri tamamlaması gereken sürece de girmiş bulunuyoruz.
Digital Turbine’ın, bu önemli dönemde Türkiye’deki öğrencilerin ve ebeveynlerinin alışveriş tercihlerini ve ihtiyaçlarını anlamak adına gerçekleştirdiği Okula Dönüş Araştırması önemli bilgileri gözler önüne sererken, okula dönüş alışverişinde akıllı telefonların önemini de ortaya koyuyor.
Ankete katılanların %61’i okula dönüş alışverişlerini sonbaharda (Eylül) yapmayı planlıyor. Her sene olduğu gibi en baştan yenilenecek olan defter, kalem, silgi gibi temel okul malzemeleri %67 ile en çok satın alınması planlanan ürünlerin başında geliyor. Bunu sırasıyla %56 ile kıyafet ve aksesuar, %43 ile elektronik ürünler, ve %35 ile çalışma mobilyaları takip ediyor.
Özellikle içinde bulunduğumuz teknoloji çağında elektronik ürünler artık okulda kullanılan vazgeçilmez eşyaların başında geliyor. Tüketicilerin %42’si elektronik ürünlerden görüntülü konuşma ekipmanı alacağını bildirirken, %32 ile tablet ve %38 ile laptop/bilgisayar en çok satın alınacak elektronik eşyaların başında geliyor. Katılımcıların %63’ü ise çocukları için okula dönüş alışverişi yapacağını bildiriyor.
Gerek tenefüslerde gerek öğle yemeği esnasında sınıf arkadaşlarımızla okul kantininde vakit geçirmek ayrı bir keyif. Ankete katılanlara okul kantininde hangi içecekleri tüketecekleri sorulduğunda %63 ile su en çok tercih edilen içecek olurken, sırasıyla %54 ile meyve suyu, %42 ile kola,ve %38 ile çay en çok tercih edilecek içeceklerin başında geliyor. Yiyeceklerde ise %48 ile sandviç ilk sırada yer alırken, %43 ile cips, %38 ile hamburger, %35 ile bisküvi ve %27 ile çikolata takip ediyor.
Son 2 yıldır değişen ve değişmeye devam eden alışveriş tercihlerimiz okula dönüş alışverişine de yansıyacak gibi görünüyor. Katılımcıların %46’sı okula dönüş alışverişinde eve teslim seçeneğini kullanarak online alışveriş yapacağını belirtirken, %40’ı mağaza içi alışveriş yapacağını bildiriyor. Akıllı telefonların gündelik hayatımızın vazgeçilmezi olduğu bir gerçek. Tüketicilerin %74’ü çevrimiçi bir ürün satın almak için akıllı telefonlarını kullanacağını söylemesi ise bu durumu kanıtlıyor.
Çevrimiçi alışverişin tercih edilmesinin her tüketici için farklı nedenleri var. Ankete katılanların
%56’sı çevrimiçi alışverişi daha iyi bir deneyim yaşattığı için tercih ettiğini bildirirken, %45’i çevrimiçi aynı ürünü daha ucuz bir fiyata satın aldığını, %42’si ise daha işlevsel gördüğü için çevrimiçi alışveriş yapacağını bildiriyor.
Online’da karşılaştığımız reklamların satın alma tercihlerimizi etkilediğini kimse inkar edemez. Tüketicilerin %42’si satın alacağı ürünleri mobil reklamlar sayesinde bulduğunu belirtiyor. Tüketicilerin %71’i, ürün kendilerine hitap ediyorsa, mobil cihazlarında doğrudan bir reklamdan bir ürün satın alma eğiliminde olduklarını belirtmesi ise mobil reklamların önemini bir kez daha kanıtlıyor.