Sosyal Medya

Güncel Teknoloji

Bankacılığın Dönüşümü: Gömülü Finans

Finansal hizmetler alanında, gömülü finansın sektörü yeniden şekillendirme ve müşterilere doğrudan ihtiyaç duydukları noktada finansal hizmetler sunmayı vaat etmesiyle büyük bir dönüşüm başladı.

Bankacılığın Dönüşümü: Gömülü Finans

Finansal hizmetler alanında, gömülü finansın sektörü yeniden şekillendirme ve müşterilere doğrudan ihtiyaç duydukları noktada finansal hizmetler sunmayı vaat etmesiyle büyük bir dönüşüm başladı. 2024 yılında bu dinamik değişim, finans sektörünü çeşitli sektörlerde ve yeni pazarlarda hissedilecek şekilde yeniden tanımlamaya hazırlanıyor.

Bankacılık ve finansal hizmetler sektörü geçmişte hiç olmadığı kadar hızlı bir şekilde değişiyor. Yapay zekâ tabanlı teknolojiler giderek günlük hayatımızın bir parçası haline gelirken ve pandemi sonrası hayatımızı dijital olarak da devam ettirebildiğimiz gerçeği net olarak kanıtlanmışken, “bankacılık nereye doğru gidiyor?” sorusunu gündeme getiriyor.

Son yıllarda yaşanan teknolojik gelişmeler, müşterilerin beklentilerini ve alışkanlıklarını da dönüşüme uğrattı. Bankacılık kanallarının dışında hizmet sunan tekfin şirketleri bu beklentilere cevap verirken “gömülü finans (embedded finance)” entegrasyonlarıyla öne çıkıyor, müşteri beklentilerine uygun olarak kendilerini hızlı ve çevik biçimde yeniden şekillendirebiliyorlar.

Gömülü finans, belki de bugün birçok sektörde öne çıkan müşteri odaklılığın nihai örneği. E-ticaret firmalarının kredi kullandırmaya başlaması, sigortacılık dışında faaliyet gösteren sektörlerin de bu hizmeti sunması gibi farklı şekillerde karşımıza çıkıyor. Bankacılık ortamının aracısızlaştırılmasıyla teşvik edilen konsept, müşterilere daha esnek ve verimli finansal süreçler sunmak için finans, bankacılık ve ödemeleri birleştiriyor. Bu entegrasyon sayesinde bankacılık işlemleri için önceden plan yapmayı, şubeye gitmeyi ve sıra beklemeyi gerektirmeyen biçimde finansal hizmetlere en uygun yerde ve zamanda kolayca ulaşılabiliyor.

Yöneticilerin yüzde 70’i, gömülü finansı iş stratejilerinin parçası görüyor

Araştırmalar da gömülü finansın iş stratejileri açısından önemini kanıtlıyor.  IBM İş Değerleri Enstitüsü (IBM), Bankacılık Sektörü Mimari Ağı (BIAN) ve Red Hat iş birliğiyle 2023 yılında gerçekleştirilen bir araştırma*, gömülü finansın yenilikçi bankacılık stratejilerindeki konumunu ortaya koyuyor. 32 ülkede yaklaşık bin bankacılık liderinin katılımıyla yürütülen çalışmaya göre, finansal kurumlardaki yöneticilerin yüzde 70’i, gömülü finansı iş stratejilerinin temel bir parçası veya bütünleyici bir unsuru olarak görüyor.

Gömülü finans, modern bankacılık stratejileri için kilit konumda

MARS Kurucu Ortağı Emrah Kaya, gömülü finansın bankacılık deneyimini nasıl değiştireceğini ve herkes için finansal katılımı nasıl artıracağını şu sözlerle ifade ediyor: “Dünya’da Embedded finance, yani gömülü finans, finans kurumu olmayan şirketlerin kullanıcılarla arasındaki finansal hizmetleri düzenleyen bir katman. Gelecekte geleneksel banka şubeleri giderek azalacak ve kullanıcılar o bankalarda işlem yapmak yerine gömülü finansla çalışan şirketlere yönelecek. Çünkü artık bütün şirketler finansal kurumlara dönüşmeye başladı. İnsanlar deneyimi nerede arıyorlarsa bankacılık hizmetleri de o deneyimlerin arkasında karşımıza çıkıyor. Dolayısıyla bu dönüşümü birlikte tecrübe edeceğiz. Şu an geleneksel bankacılığın bu kadar yaygın olmasının nedeni de kanunlar ve mevzuatların güvenlik üzerine kurulu olması. Gelinen noktada insanlar artık yüksek plazalardan değil, yüksek teknolojilerden ve deneyimlerden etkileniyorlar.”

MARS’ta kullanıcının ihtiyacı olan bütün finansal ürünleri tek bir uygulama ve tek bir kartın arkasında buluşturuyoruz

İnsanların amaçlarını gerçekleştirmek için yaşadığını ve araçların amaçların yerine geçtiğini söyleyen Emrah Kaya ekliyor:”Bazen amaçlara ulaşmak için bir araca faiz ödemeyi göze alıyoruz. Örneğin son model bir telefon satın almak için kredi kullanıyoruz ve o krediyi almak bazen amaca dönüşüyor. Hangi bankada daha uygun faizli bir kredi var, oradaki onay süreçleri nasıl işliyor, en hesaplı kredi teklifini veren bankada hesabım yok, hesap mı açmam gerekecek, aldığım krediyi hangi yolla telefonu alacağım perakendeciye ödeyeceğim gibi sorularla gelen süreçler basit bir satın alım hamlesini günlerce uğraştığımız bir etkinliğe çevirebiliyor. Bu durum ise aslında telefon alma amacımız için daha fazla kendi zamanımızdan çalmak anlamına geliyor. Dolayısıyla teknolojiyle araçlar yavaş yavaş tüm bu süreçlerin içerisine gömülmeli ve orada otomatik olarak çalışmalı. MARS olarak tam da bu alana odaklanıyoruz ve geleneksel bankacılık ihtiyaçları arasında var olan ve yeni nesil finansal dünyaya taşınması gereken tüm alanlarda yatırımlarımızı ve iş birliklerimizi sırayla hayata geçiriyoruz. Mil programlarımız, e-ticaret platformlarıyla ve markalarla yürütülen iş birlikleri, mikro-krediler, tedarikçi finansmanı kredileri, gömülü finans uygulamaları, regülasyonla birlikte uyumlandığımız kripto varlıklar ve kullanıcılarına getiri kazandıran çözümler MARS’ın öncelikli yatırım alanlarını oluşturuyor. Özetle, bir kullanıcının ihtiyacı olan bütün finansal ürünleri tek bir uygulama ve tek bir kartın arkasında buluşturuyoruz. En iyi faizi veren finansal kurum ya da en iyi sigortayı en uygun fiyatlarla sunan sigorta şirketi kimse onların hepsini kullanıcılarımız için MARS’ta bir araya getiriyoruz.”

*Kaynak: https://newsroom.ibm.com/2023-09-14-New-Study-Reveals-Banks-Struggle-to-Achieve-Priorities,-Meet-Customer-Expectations-Hampered-by-Technology-Modernization-Challenges-and-Lack-of-Industry-Standards