Azerbaycan, Mygov Platformuyla Birlikte Dijital Kimlik Uygulamasının Başlayacağını Duyurdu
Dijital belge kullanımı, Azerbaycan vatandaşlarına sunulan hizmetlerin hızlı ve basit bir şekilde gerçekleştirilmesine yardımcı olacak.
Azerbaycan Cumhuriyeti Cumhurbaşkanı, 16 Haziran 2024 tarihinde aile hukuku, kimlik ispatı, kişisel bilgiler ve veri koruma ile ilgili bir dizi kanun hükmünde düzenlemeler yapılmasını öngören kanunu imzaladı.
Kanun kapsamında, vatandaşların kimlik belgeleri ile ilgili tüm bilgiler Azerbaycan’da dijital dönüşüm ve bilgi teknolojileri ekosistemi oluşturmak için çalışan İnovasyon ve Dijital Kalkınma Ajansı (IDDA) tarafından geliştirilen bir dijital devlet platformu olan mygov aracılığıyla elde edilebilecek ve paylaşılabilecek. Verilerin bu şekilde sağlanması, fiziki bir kimlik kartı ibrazıyla aynı yasal geçerliliğe sahip olacak.
Bunun sonucunda vatandaşların yanlarında sürekli olarak kimlik taşıma zorunluluğu sona erecek. Ek olarak vatandaşlar “mygov” uygulaması üzerinden kimlik kartlarının bilgilerini ne zaman, nerede ve hangi kuruma verdikleri bilgisine ulaşabilecekler.
Söz konusu yenilik, iş yerleri açısından ise fiziki kimlik kartlarına olan ihtiyacı azaltarak ve kağıt kullanımını en aza indirerek işlemlerin basitleşmesine ve hızlanmasına yardımcı olacak.
Kimlik kartı belgelerinin yanı sıra doğum, evlilik ve ölüm belgelerine de bu dijital sistem üzerinden erişilebilecek.
Yeni devlet portalının ilk versiyonunun Mayıs 2024 WSIS Ödülleri töreninde “Bilgi ve iletişim teknolojileri uygulamaları: hayatın her alanında faydalar” kategorisinde birinci ilan edilmesiyle mygov’un potansiyeli uluslararası seviyede büyük takdir görmüştü. Yeni özelliklerin mygov platformuna entegre edilmesiyle birlikte, Azerbaycan halkının dijital dönüşümüne yönelik bir başka adım da atılmış oldu. Dijital stratejinin bir parçası olarak halihazırda başlatılan girişimler:
- Dijital giriş platformu vatandaşlara 140’tan fazla elektronik hizmeti tek bir yerden kullanma fırsatı sunuyor
- Dijital köprü, bir Ulusal Bilgi Değişim sistemi olup Azerbaycan’daki farklı Bakanlıklar arasındaki veri dolaşımını dijital bir hale getirerek işlemleri basitleştirip hızlandırıyor.
- RSD kağıtsız devlet alt sistemi, devlet kurumları arasında elektronik belge paylaşımını sağlıyor.
- Dijital Dönüşüm Sorumlusu Programı (CDTO) kamu kurumu çalışanlarının dijital alandaki yetkinliklerini artırmak için eğitimler ve oturumlar düzenliyor.
- Siber Güvenlik Merkezi ile öğrencilere, araştırma yapabilecekleri ve içinde bulunduğumuz çağın siber tehditlerinin yarattığı riskleri azaltmak için yeni son teknoloji siber güvenlik ürünleri geliştirebilecekleri bir platform sunuluyor.
Yukarıdaki ve gelecekteki tüm girişimler, ülke içindeki tüm süreçlerin dijitalleşme sürecini hızlandırmaya ve vatandaşların, kamu kurumlarının ve işletmelerin yararına veri paylaşımını kolaylaştırmaya yardımcı olacak ve Azerbaycan’ı aktif olarak gelişen bir iş dünyası ve inovasyon ekosistemine sahip ülkeler arasında konumlanacak.