Sosyal Medya

Eğitim

Türkiye’deki lisans öğrencilerinin yüzde 68’i yapay zeka kullanıyor

Eğitim teknolojileri platformu Chegg'in 2025 Küresel Öğrenci Anketi; yapay zeka çağında 15 ülkedeki lisans öğrencilerinin yaşamları, istekleri ve endişeleri hakkında önemli bilgiler sunuyor.

Chegg 2025 Öğrenci Anketi: Türkiye’deki lisans öğrencilerinin yüzde 68’i yapay zeka kullanıyor

 

Eğitim teknolojileri platformu Chegg’in 2025 Küresel Öğrenci Anketi; yapay zeka çağında 15 ülkedeki lisans öğrencilerinin yaşamları, istekleri ve endişeleri hakkında önemli bilgiler sunuyor.

 

  • Üniversite çalışmalarını desteklemek için yapay zeka kullanan Türk öğrencilerin yüzde 43’ü, bu araçların eğitim için tasarlanmamış olmasından dolayı “yanlış veya hatalı bilgi alma” endişesi duyuyor
  • Türkiye’den katılan öğrencilerin yüzde 40’ı eğitim amaçlı özel olarak tasarlanmış üretken yapay zeka araçları istiyor

Chegg her yıl yayınladığı Küresel Öğrenci Anketi’nin 2025 sürümünü yayınladı. Türkiye’den 1002 lisans öğrencisinin de katıldığı anket sonuçlarına göre, öğrencilerimizin yüzde 68’i üniversite çalışmalarını desteklemek için üretken yapay zeka kullanıyor. Kullanım oranının yüksekliğine rağmen yapay zeka kullanan bu öğrencilerin yüzde 43’ü, yanlış veya hatalı bilgi almaktan endişe duyduklarını ifade ediyor. Yapay zeka kullanmayan Türk öğrencilerin yüzde 35’inin bu araçları kullanmamasının en önemli sebebinin maddi durumlar olduğunu ifade ediyor.

Küresel Öğrenci Anketi’yle gelen bulgular Türkiye’den katılan öğrencilerin yaklaşık yüzde 40’ının eğitim ihtiyaçlarını karşılamak üzere özel olarak tasarlanmış yapay zeka araçlarının geliştirilmesini neden desteklediğini ortaya koyuyor. Aynı zamanda, ankete Türkiye’den katılan öğrencilerin yüzde 77’si üniversitelerinin kendi çalışmalarını desteklemek için üretken yapay zeka araçları sağlaması gerektiğini düşünüyor.

Chegg Başkanı ve CEO’su Nathan Schultz anket hakkında şunları söyledi:

“Üretken yapay zeka öğrenme deneyimlerini dönüştürürken, öğrencilerin aldıkları bilgilerin doğruluğu ve güvenilirliği konusunda temkinli olmaya devam ettiklerini gösteriyor. Günümüzün öğrenme ortamında yapay zeka, öğrencilerin gerçekten öğrenmek ve başarılı olmak için ihtiyaç duydukları derin ve kişiselleştirilmiş desteği tek başına sağlayamaz. Chegg’de modern öğrenciyi anlamak için çalışıyoruz, böylece onlara daha fazla öğrenme güveni sağlayan bir ürün ve deneyim sunabiliyoruz. Yapay zekayı onlarca yıllık öğrenme bilimi ve insan destekli uygulamalarımıza nasıl entegre ettiğimizle gurur duyuyoruz.”

Yonder Consulting tarafından düzenlenen araştırmanın bulguları, 15 ülkede gerçekleştirilen anketlere dayanıyor. Aralarında Türkiye’den 1.002 öğrencinin de bulunduğu bu anketlere 18-21 yaş arası toplam 11.706 lisans öğrencisi katıldı. İlk defa Şubat 2021’de yayınlanan Küresel Öğrenci Anketi’nin sonraki sürümleri, Nisan 2022 ve Kasım 2023’te yayınlandı.

Araştırma, yapay zeka araçlarının öğrenimde giderek daha fazla fayda sağladığını ortaya koyuyor. Türkiye’den katılan öğrencilerle ilgili bazı dikkat çekici bulgular ise şunlar:

  • Akademik çalışmalar: Türkiye’den katılan öğrencilerin yüzde 51’i, yapay zeka araçlarını en çok akademik çalışmalar için kullandıklarını belirtiyor.
  • Çevrimiçi öğrenim tercihi: Yüzde 67’si, daha düşük öğrenim ücreti ödemelerini sağlayacağı takdirde, üniversitelerinin daha fazla çevrimiçi öğrenim seçeneği sunmasını tercih edeceklerini ifade ediyor.
  • Saygısızlık ve aşağılanma: Ankete Türkiye’den katılan öğrencilerin yüzde 18’i, öğretmenleri tarafından aşağılandıklarını veya saygısızlığa uğradıklarını hissettiklerini belirtiyor; bu oran, ankete katılan ülkeler arasındaki en yüksek değer.
  • Stres ve kaygı: 2023 yılındaki ankette, Türkiye’den katılan öğrencilerin yüzde 51’i günlük kaygı yaşadıklarını belirtirken, son ankette bu oran yüzde 36’ya düştü. Küresel ortalamada ise öğrencilerin yüzde 43’ü akademik tükenmişlik yaşadığını ifade etti. Türkiye’den katılan öğrencilerde bu oran ise yüzde 29 ile daha düşük seviyede kaldı.
  • Mutluluk ve mali durum: Türkiye’den katılan öğrencilerin yüzde 71’i, genel olarak kendilerini mutlu hissettiklerini belirtirken, bu oran, ankete katılan ülkeler arasında üçüncü en düşük değer. Aynı şekilde, yüzde 71’i gelecekteki mali durumları hakkında umutlu olduklarını ifade etti.
  • Yaşamak için uygun bir yer mi? Türkiye’den katılan öğrencilerin sadece yüzde 54’ü, ülkelerinin yaşamak için iyi bir yer olduğunu düşünüyor. Bu oran, ankete katılan ülkeler arasında en düşük seviyede bulunuyor. Öğrencilerin yüzde 28’i ise bu görüşe katılmadıklarını belirtiyor.

Chegg Hakkında:

Chegg, öğrencilere eğitim yolculukları sırasında kişiselleştirilmiş öğrenme desteği sunar. 7/24 erişilebilen ve yılların deneyiminden güç alan Chegg platformu, öğrencilere yapay zeka destekli akademik yardım ve kalite garantili geniş bir konu uzmanları ağı sağlar. Hedefi, öğrencilerin seviyeleri ve öğrenme stilleri ne olursa olsun, dünya çapında milyonlarca öğrencinin başarıya ulaşmalarına yardımcı olmak ve temel akademik, yaşam ve iş becerilerini geliştirmelerini sağlar. Halka açık bir şirket olan ve NYSE’de CHGG kısaltmasıyla işlem gören Chegg hakkında daha fazla bilgi için www.chegg.com adresini ziyaret edebilirsiniz.

Araştırma hakkında:

Chegg’in bu anketin gerçekleştirilmesi için görevlendirdiği Yonder Consulting; 1-23 Ekim 2024 tarihleri arasında 15 ülkede, 18-21 yaş arasındaki 11.706 lisans öğrencisiyle görüştü. Yonder Consulting araştırmaya Avustralya, Brezilya, Kanada, Hindistan, Endonezya, Kenya, Malezya, Meksika, Suudi Arabistan, Güney Afrika, Güney Kore, İspanya, Türkiye, Birleşik Krallık ve ABD’den öğrencileri dahil etti. Her ülkedeki örneklem büyüklüğü 500 ila 1.002 arasında değişir. Küresel sonuçlar, bu 15 ülkenin birleşik bulgularını temsil eder. Yonder Consulting, İngiliz Anket Konseyi’nin bir üyesi olup, belirlenen kurallara uyar. Daha fazla bilgi için www.yonderconsulting.com adresini ziyaret edebilirsiniz.