Core Web Vitals Nedir?
Büyüklüğünden bağımsız olarak her işletmenin internet dünyasında kalıcı bir yer edinmesi gerekiyor. Bu noktada, internet sitesine sahip olmanın şart olduğunu söyleyebiliriz. Ürün ve hizmetlerin Türkiye’nin hatta dünyanın her yerinden tüketicilerle buluşmasını sağlayan internet sitesi; aynı zamanda firmanın kurumsallığı ve profesyonelliği açısından da önem taşıyor. Ancak, internet sitesi tasarımı; tek başına yeterli değildir. Söz konusu internet sitesinin Google arama sonuçlarında üst sıralarda yer alması gerekir. SEO çalışmaları sayesinde bir siteyi arama sonuçlarında üst sıralara taşımak mümkün olur.
İnternet dünyasının tanımı merak edilen kavramlarından birisi de Core Web Vitals!
Site Hızının Önemi
Site hızı; herhangi bir internet sitesindeki içeriğin ne kadar hızlı yüklendiğini gösterir. Ancak, sayfa hızı ile site hızı aynı şeyler değildir. Sayfa hızı; herhangi bir sayfanın yüklenme süresi ve ilk bayta kadar geçen süre olarak da tanımlanabilir. Sayfa hızı; bilhassa Google PageSpeed Insights ile değerlendirilen bir kriterdir.
Google; arama sonuçlarında hangi internet sitelerinin ilk sıralarda olacağını belirlerken birtakım detaylara dikkat eder. Site ve sayfa hızı da Google’ın önem verdiği hususlar arasında bulunur. Yavaş sayfalar; Google’ın tahsis ettiği ölçümlerde daha az sayfanın taranmasına sebep olur. Bir başka deyişle, düşük bir sayfa hızı; söz konusu sitenin Google arama sonuçlarında geride kalmasına neden olur.
Site hızı; Google başta olmak üzere arama motorları için önemli olduğu kadar internet kullanıcıları için de önemlidir. Takdir edersiniz ki, internet kullanıcıları; herhangi bir sitenin hızlı bir şekilde açılmasını beklerler. Bunun yanı sıra, sitedeki sayfalar arasında geçiş yaparken beklemek istemezler. Ancak, uzun süren yüklenmeler ile karşılaşmak; bir internet kullanıcısının başına gelebilecek en kötü hususlardan birisidir. Bu tür sitelerin ziyaretçi oranı sürekli düşer. Bilhassa ürün ve hizmet satışı yapan e-ticaret sitelerinin yavaş açılması ve sayfaların yavaş yüklenmesi ciddi bir sorundur. Sonuç olarak, site açılış hızı; yukarıda saydığımız etmenlerden dolayı bir hayli önemlidir.
Site Hızının SEO Üzerindeki Etkisi
Site açılma hızı; her internet sitesinin varlığını devam ettirmesi noktasında hayati önem taşıyan SEO çalışmaları açısından da bir hayli önemlidir. Site hızı; Google’ın bilhassa son güncellemelerinde üzerinde durduğu bir unsurdur. Sitenin ziyaretçi etkileşiminin artması adına önem taşır.
Site hızı; 2010 yılından bu yana Google’ın sıralama faktörleri arasında bulunur. Hatta, birçok SEO uzmanı; site hızının Google’ın en önem verdiği kriter olduğunu savunur. Site içi ve dışı SEO çalışmalarının başarıya ulaşması noktasında sitenin hızı arttırılmalıdır. Sonuç olarak, site açılma hızı bakımından rakiplerine fark atan bir internet sitesi; Google arama sonuçlarında üst sıralarda yer alır.
Site hızı; kullanıcı deneyimi açısından da bir hayli önemlidir. Google; kullanıcı deneyimini ciddiye alır. SEO; kullanıcı deneyimini en iyi hale getirmek adına yapılan çalışmalardır. Hızlı bir şekilde açılan ve sayfaları hızlı bir biçimde yüklenen site; daha çok ziyaretçi tarafından ziyaret edilir. Google; ziyaretçilerin uzun süre vakit geçirdiği siteleri arama sonuçlarında öne çıkarır.
Site Hızını Etkileyen Faktörler Nelerdir?
Site açılma hızı ile yakından alakalı birtakım faktörler bulunur.
- Her şeyden önce, sitenin ihtiyaçlarını eksiksiz olarak karşılayacak bir hosting hizmeti alınmalıdır.
- Optimize edilmeyen görseller yüzünden internet siteleri yavaş açılır. Bu noktada, kayıpsız sıkıştırma ve biçimlendirme devreye girer. Bu seçenekler sayesinde kullanıcılar orijinalden herhangi bir farkı olmayan görsellerle karşılaşırlar.
- Birçok internet sitesi; trafiği arttırmak veya daha çok beğeni almak adına siteye birtakım sosyal medya butonları ekler. Ancak, sosyal medya butonları; sayfanın yüklenme hızını düşürür.
- Sitenin tasarımı da hızıyla yakından alakalıdır. Bilhassa gösteriş amacıyla açılması uzun süren bir site hazırlayanların işi zordur.
First Contentful Paint (FCP)
Google arama sonuçlarında üst sıralarda yer almak isteyenler için önem taşıyan hususlardan birisi de First Contentful Paint!
First Contentful Paint; her ne kadar Core Web Vitals metriklerinden birisi olmasa da yüklenme süresi açısından hayati önem taşır. İlk içerikli boyama anlamına gelir. Herhangi bir internet sayfasının yüklenmeye başlandığı andan itibaren söz konusu sayfanın içeriğinin kullanıcı tarafından görünür hale geldiği ana kadar geçen süreyi tanımlar. Sayfa hızı; Google’ın önem verdiği kriterlerin başında gelir. Bu noktada, FCP süresini azaltmaya yönelik herhangi bir optimizasyon; UX’i arttırmakla beraber sitenin genel yüklenme sürelerini de olumlu etkiler.
Largest Contentful Paint (LCP)
Herhangi bir internet sayfasının yüklenme süreci içerisinde sayfanın en büyük içeriğinin ölçümlendiği metrik; Largest Contentful Paint olarak tanımlanır. Sayfa ve site açılma hızı bakımından önem taşıyan bir metriktir. Bu metrik sayesinde herhangi bir internet sitesini ziyaret eden kullanıcıların açılış hızları kaynaklı algısal deneyimleri ölçülür. Ayrıca, First Contentful Paint ile yakından alakalıdır. 0-250 milisaniye LCP zamanı; yeşil renk koduna sahiptir. Google tarafından hızlı ve başarılı olarak kabul edilir. 2500-4000 arası ise turuncu renk koduna sahip olmakla beraber sonucun geliştirilmesinin şart olduğunu ortaya koyar. Kırmızı renk koduna sahip 4000 ve üzeri LCP skoru ise yavaş olarak tanımlanır.
Cumulative Layout Shift (CLS)
Google’ın Core Web Vitals metriklerinden birisidir. Bir internet sayfasının yükleme, yaşam döngüsü içerisinde söz konusu sayfanın görsel kararlılığının ölçümlenmesinde kullanılır. Görünüm kaymaları dikkate alınır.