Couchbase’in Araştırması, Finansal Hizmet Şirketlerinin BT Modernizasyon Harcamalarını Üçte Bir Oranında Artıracağını, Fakat Artan Veri Taleplerine Hazırlıksız Yakalandığını Ortaya Koyuyor
Küresel Araştırma, Finansal Hizmetler Kuruluşlarının Neredeyse Yarısı Önemli Veri Yönetimi Yatırımına İhtiyaç Duyarken, %46’sının ise BT Bütçelerini GenAI Hedeflerine Ulaşmaya Yönlendirdiğini Gösteriyor
Bulut veritabanı platformu şirketi Couchbase, Inc. (NASDAQ: BASE), küresel BT liderleriyle yaptığı anketten elde ettiği bulgulara göre finansal hizmet kuruluşlarının 2024 yılında BT modernizasyon yatırımlarını %33 oranında artıracağını açıkladı. Sektördeki kuruluşlar sürekli artan verimlilik taleplerini karşılarken, üretken yapay zekâ (GenAI) ve uç bilişim gibi yeni teknolojilerden yararlanmak istedikleri için, modernizasyon ve teknoloji yatırımı ihtiyacı son derece açık bir şekilde görülüyor. Bununla birlikte, bu kuruluşların neredeyse yarısı (%47), önemli bir yatırım olmaksızın, mevcut veri yönetimi becerileriyle GenAI’ın taleplerini karşılayamayacağından endişe ediyor. Finansal hizmetler kuruluşları bu yatırım için doğru yaklaşımı benimsendiklerinde, verimlilik zorluklarının üstesinden gelmeye ve sürekli gelişen deneyimler bekleyen son kullanıcıları memnun etmeye daha hazırlıklı olacak.
500 üst düzey BT karar vericisinin katılımıyla gerçekleştirilen araştırmaya göre, finansal hizmetler kuruluşları 2024 yılında BT modernizasyonu için ortalama 41,7 milyon dolar harcamayı planlıyor. Bu yatırım bütçesinin 8,7 milyon doları üretken yapay zekâya, 7,9 milyon doları ise diğer yapay zekâ teknolojilerine tahsis edilecek. Bunun nedenleri son derece açık: yeni fikirleri hızla prototiplendirmek ve test etmek; çalışanları, özellikle de geliştiricileri daha verimli hale getirmek ve yeni iş trendlerini belirleyip bunlardan yararlanmak. Bununla birlikte finansal hizmetler kuruluşları, önlerinde birtakım zorluklar olduğunun da farkında. Bu zorluklar, yapay zekânın etkili ve güvenli bir şekilde kullanılabilmesini sağlamaktan, yeterli bilgi işlem gücü ve veri merkezi altyapısına sahip olmaya kadar farklı alanlara yayılmış durumda.
“Finans sektörü yapay zekâ odaklı bir dönüşümün eşiğinde. Hizmet sağlayıcıları, müşterilere yeni avantajlar sunmak istiyor. Etkileşimleri iyileştirmeyi amaçlayan diyalog bankacılığı özellikleri yahut varlıkları dolandırıcılığa karşı korumayı amaçlayan önlemler bu avantajlar arasında yer alıyor. Yapay zekâ bu yeni yetenekleri açığa çıkarma potansiyeli taşısa da birçok kuruluş henüz bu girişimleri ilerletmeye hazır değil,” diyor Couchbase Ürün ve İş Ortakları Kıdemli Başkan Yardımcısı Matt McDonough ve şöyle ekliyor: “Araştırmamız, neredeyse tüm kuruluşların 2024 yılı için GenAI planları olduğunu ve bu planların finansal hizmetlerin işleyişinde devrim yaratma potansiyeli taşıdığını açığa çıkardı. Bu uygulamalar, sektör genelinde müşterilerin sürekli gelişen taleplerine ve üretkenlik taleplerine ayak uydurmak için gereken çevikliği sunabilir. Fakat finansal hizmetler kurumları, bu çevikliğe ulaşabilmek için GenAI gereksinimlerini karşılayabilecek sağlam bir veri altyapısına ihtiyaç duyuyor. Yapay zekâ araçları; doğru, güvenilir ve iyi yönetilen verilere hızlı erişim olmadığında, bankaların ve yatırımcıların ciddi hatalar yapmasına neden olabilir. GenAI’ı finans alanında etkili ve güvenli bir şekilde kullanmanın anahtarı ise, güçlü veri yönetimi.”
Araştırmanın temel bulguları arasında şunlar yer alıyor:
- Finansal hizmetler kuruluşları, veri taleplerine karşı hazırlıksız: Kuruluşların neredeyse yarısı (%44) GenAI’a uygun, her şeyi kapsayan bir veri stratejisi sağlamak için gerekenlerin tümüne sahip değil. Veri depolama, erişim ve kullanım üzerinde kontrol; gerçek zamanlı olarak verilere erişebilme, onları paylaşabilme ve kullanabilme; yanıt doğruluğunu artırmak için vektör aramayı kullanabilme ve GenAI istemlerinde güvenilir veriler sağlamak ve devam eden GenAI görüşmelerini kalıcı olarak depolamak için konsolide bir veritabanı altyapısı gibi yetenekleri etkinleştirme, GenAI’ın veri taleplerini karşılayan bir strateji oluşturmada kritik önem taşıyacak.
- Eski teknolojiye olan bağımlılık, sektör genelinde modernizasyonu geciktiriyor: Modernizasyona yapılan yatırımların artışına karşın, yeni dijital gereksinimleri karşılayamayan eski teknolojiye bağımlılık gibi faktörler; projelerin başarısız olmasına, gecikmelere uğramasına ya da küçültülmesine yahut bütünüyle iptal edilmesine neden oluyor. Bunun sonucu olarak, yılda ortalama 4,7 milyon dolarlık yatırım boşa gidiyor ve stratejik projelerde 20 haftaya varan gecikmeler yaşanıyor.
- Hedeflere göre harcama: Finansal hizmetler kuruluşları, yatırımın GenAI yeteneklerine yardımcı olabileceğinin farkında. Dörtte üçünden fazlası (%76), geliştiricilerin daha etkili çalışmasına ve yeni GenAI uygulamalarını daha hızlı oluşturmasına yardımcı olacak yapay zekâ araçlarına yatırımı artırırken, %61’iyse uç bilişimin gecikme süresini azaltarak ve verileri ve bilgi işlemi tüketilecekleri yerlerin daha yakınına yerleştirerek yeni yapay zekâ uygulamalarını etkinleştirmede kritik olacağını söylüyor.
- Yapay zekâya hazırlıksız girişmenin getirdiği tehlikeler: Finansal hizmetler kuruluşlarından katılımcıların %68’i, sektördeki çoğu işletmenin GenAI’ı benimsemek için acele ettiği, onu etkili ve güvenli bir şekilde kullanmak için nelerin gerekli olduğunu anlamadığı görüşünde. Ne yazık ki GenAI, diğer alanları zayıflatmak pahasına benimsenmiş olabilir. İşletmelerin neredeyse yarısı (%46) hedeflerine ulaşmak için diğer alanlardaki – çoğunlukla BT desteği ve bakımı ile güvenlik- harcamalarını kısarak, kaynaklarını yapay zekâya yönlendirdi.
- Verimlilik sorunu: Finansal hizmetler BT departmanlarının %71’inin üzerindeki, daha az kaynakla daha fazlasını yapma baskısı artıyor. Ortalama olarak, işletmelerin sadece rekabette kalabilmek için üretkenliği %32 oranında artırması gerekiyor. Katılımcıların %98’inin 2024 yılında belirli GenAI kullanma hedefleri olması, bununla açıklanabilir.
- Altyapıya yatırım yapma: Araştırmaya katılanların %59’u kuruluşlarının GenAI’ı desteklemek için yeterli bilgi işlem gücüne ve veri merkezi altyapısına sahip olup olmadığı konusunda endişe duyarken, %64’üyse kurumsal sosyal sorumluluk ve çevresel sorumlulukları nedeniyle, daha verimli bir altyapı olmadan teknolojiyi tam olarak benimseyemeyeceklerini ifade ediyor. Bazı katılımcılar olası çözümlerin farkında olmayabilir. Katılımcıların %64’ü, platform içerisindeki vektör arama özellikleri de dahil olmak üzere tüm çok amaçlı erişim ihtiyaçlarını destekleyen çözümlerin varlığına rağmen, GenAI’ı desteklemek için gereken tüm yetenekleri edinmek için birden fazla veritabanına yatırım yapılması gerektiğini düşünüyor.
- Son kullanıcı taleplerini karşılamanın anahtarı olan uyarlanabilirlik: Finansal hizmetler sağlayan işletmelerinin %53’ü, son kullanıcılara sürekli daha iyi deneyimler sunma baskısı altında. Tüketiciye yönelik ortalama bir uygulama 19 ayda, çalışanlara yönelik ortalama bir uygulama ise 20 ayda beklentilerin gerisinde kalıyor. Buna nasıl karşı konulacağı sorulduğunda, her beş katılımcıdan biri (%20), uyarlanabilirliğin, yani uygulamanın kullanıcıya anlık bağlamı içinde sunduklarını değiştirebilmesinin, uygulamalar için en önemli özellik olacağını belirtiyor.
“Finansal hizmetler kuruluşlarının, sektörde GenAI’ın tüm potansiyelinden yararlanarak son işlemlere dayalı kişiselleştirilmiş borç ödeme planları yahut canlı konut fiyatı verilerini kullanan gerçek zamanlı konut kredisi hesaplayıcıları sunmak için, çok amaçlı veri platformlarının desteklediği veri yönetimi ve altyapısına yapılacak stratejik yatırımlara öncelik vermesi gerekiyor” diye belirten McDonough, sözlerine şöyle devam ediyor: “Sözgelimi, kişiselleştirilmiş servet yönetimi ya da gerçek zamanlı risk değerlendirmesi için hedeflenmiş bir GenAI uygulaması, önemli bir değer sağlayabilir; hem de daha büyük sistemlerin barındırdığı karmaşıklık olmadan. Çok yönlü, merkezi bir veritabanı çözümünü benimsemek, modern finansal hizmetlerin çeşitli veri ihtiyaçlarını karşılamaya devam ederken operasyonları kolaylaştırabilir ve maliyetleri düşürebilir. Bu yaklaşım dağıtımı hızlandırmanın yanı sıra, teknoloji yatırımlarının iş hedeflerine ve yasal gerekliliklere uygun olmasını da sağlar.”
Couchbase raporunun tamamını buradan, blogu ise buradan okuyabilirsiniz.
İlave kaynaklar
- Capella iQ co-pilot ve vektör arama dahil olmak üzere yapay zekâ destekli uygulamalara yönelik Couchbase çözümleri daha fazla bilgi edinmek için buraya tıklayın
- Couchbase Capella™’nın kuruluşların modernleşmesine nasıl yardımcı olduğu hakkında ayrıntılı bilgi edinmek için buraya tıklayın
- Couchbase’in kuruluşlara uyarlanabilir uygulamalar oluşturma konusunda nasıl güç verdiğini okumak için buraya tıklayın