Sosyal Medya

Otomobil

EFSANEVİ CITROËN BX 40 YAŞINDA

Citroën, ilk olarak 1982 yılında Eyfel Kulesi’nin altında görücüye çıkarttığı BX modelinin 40. yıl dönümünü kutluyor.

EFSANEVİ CITROËN BX 40 YAŞINDA

Citroën, ilk olarak 1982 yılında Eyfel Kulesi’nin altında görücüye çıkarttığı BX modelinin 40. yıl dönümünü kutluyor. İtalyan karoser üreticisi Bertone tarafından tasarlanan ve 2,3 milyonun üzerinde üretim adedi ile büyük bir ticari başarı yakalayan, göz alıcı bir tarza sahip, 1980’lerin aile otomobili BX, 1982 ile 1994 yılları arasında Citroën’in orta sınıfta büyümesine katkı sağladı.

BX modeli gerek Citroën gerekse de otomobil dünyasında, 12 yıllık yaşam döngüsü boyunca elde ettiği ticari başarıyı yansıtan zengin ve köklü bir geçmişe sahip. 2022 itibarıyla 40. yaş günü kutlanan BX’in, kullanıcıları ve koleksiyonerlerinin kalplerinde özel bir yeri var. Citroën BX meraklıları, L’Aventure Citroën Derneği’nin öncülüğünde Aulnay-sous-Bois’deki Citroën Konservatuarı’nda bir araya geldiler.

Üstün aerodinami, yenilikçi malzemeler ve Groupe PSA döneminin ilk aracı

1978 yılında “XB” kod adı altında başlayan Citroën BX projesinin özellikleri Kasım 1979’da tamamlandı. Geleceğe ışık tutan BX projesinin ana hedefi; yenilikçiliğe vurgu yapan modern ve sıra dışı bir araç olarak ünlenmesiydi. BX, iyi hızlanma ve düşük yakıt tüketimi değerlerini sağlamak üzere küçük hacimli ve enlemesine konumlandırılmış motora sahip bir araçtı. O dönem tüm üst sınıf Citroën otomobillerinde olduğu gibi, BX de konfor ve kusursuz yol tutuşu sağlayan hidropnomatik süspansiyon sistemi ile donatılmıştı. BX, ilk aşamada 5 kapılı hatchback bir gövdeyle tanıtıldı. Araç, tasarımı hızlandırmak ve performansları optimize etmek için CAD (Bilgisayar Destekli Tasarım) konusunda büyük yatırım yapan Vélizy teknik merkezi tarafından geliştirilmişti. Bu yöntem sayesinde BX, 0,34 gibi, dönemi için son derece başarılı bir aerodinamik katsayıya ulaştı. Tampon, bagaj kapağı, motor kaputu ve yan köşe panelleri gibi parçalarda kompozit malzeme kullanımı da yenilikçiydi. Sadece 885 kg ağırlığa sahipti. Groupe PSA döneminin ilk aracı olan BX için motorlar, grubun güç-aktarma sistemlerinden alındı. İlk versiyonlardan itibaren 62 HP ve 72 HP’lik 1360 cc ile 90 HP 1580 cc motorlarla yollara çıkan BX, şaşırtıcı derecede dinamikti.

Bertone tasarladı, 2.3 milyondan fazla satıldı

Citroën, BX ile kendisine iki yönlü bir hedef belirledi: Orta sınıf araç pazarına girmek ve GSA’nın takipçisi olmak. BX, bunu başarmak için konfor, dinamizm ve kullanım ekonomisinin yanı sıra çığır açan bir tasarıma sahip yeni bir görünüm gibi teknik unsurlara güvendi. Citroën, BX’i tasarlaması için ünlü İtalyan karoser üreticisi Bertone’ye görev verdi. Tasarımcı Marcello Gandini (Miura, Countach ve Stratos’un babası) orijinal bir tasarım önerdi. Güçlü ama abartılardan uzak bir tasarımdı. Dönemin otomotiv dünyasında dikkat çekiyordu ve BX’in simgesi haline geldi. Sadece dış tasarımıyla değil kokpit tasarımıyla da dikkat çekiciydi. Direksiyon simidinin her iki yanındaki uydu tipi kumandalar ve arkadan aydınlatmalı gösterge gibi karakteristik unsurlara sahip ön konsolu ile CX’ten esintiler taşıyordu. Modern ve çekici özelliklerle dolu BX, kısa sürede basının gönlünü kazandı, Citroën müşterilerini baştan çıkararak yeni müşteriler kazandı ve böylelikle büyük bir ticari başarı yakaladı. Brittany’deki Rennes La Janais fabrikasında ve İspanya’daki Vigo fabrikasında üretildi. Üretim, Haziran 1994’te sona ermeden 2.337.016 adetten fazla satış rakamına ulaşıldı. Citroën’in en çok satan otomobillerinden biri olan BX, 1980’lerde Citroën markasının yeniden canlanmasına katkıda bulundu.

Çeşitli versiyonlar ile otomotivin modern simgesi oldu

BX, pazardaki 12 yıllık yaşam döngüsü boyunca çok sayıda değişiklik gördü. 1985 yılında 5 kapılı BX’den 17 cm daha uzun ve Evasion adı altında zarif bir station ürün gamına eklendi. 1987 yılında kapsamlı bir değişim yapıldı. BX, bu değişim sonrasında daha yumuşak dış hatlara kavuşurken ön konsol tamamen yenilendi. Sunroof, klima, dijital göstergeler, kadife döşeme, alüminyum jantlar, dijital saat ve araç bilgisayarı gibi donanımlar da BX’in modern araç imajına katkı sağladı. 160 HP’ye kadar motorlar, katalitik konvertör ve lambda sensörü, elektronik enjeksiyon, dizel motor, otomatik şanzıman, sürekli 4 tekerlekten çekiş ve ABS fren sistemi gibi teknolojilerle Citroën BX, her zaman otomobil teknolojilerinin ön saflarında yer aldı. Hatta BX 4 TC Grup B yarış otomobilinin yol versiyonu (2141 cc, 200 HP, 220 km/s) 200 adetle sınırlı sayıda üretildi. BX, ayrıca tamamen dijital gösterge paneline sahip ünlü Digit de dahil olmak üzere çok sayıda sınırlı sayıda (Tonic, Image, Calanque, Leader, vb.) üretilen özel versiyonlara da sahipti.

EFSANEVİ CITROËN BX 40 YAŞINDA

Citroën BX hakkında bunları biliyor muydunuz?

  • BX’in lansman tanıtım kampanyasını Jacques Séguéla hazırladı. Bu kampanyada hidropnömatik süspansiyonun sesleri ve hareketleri kullanılarak BX, yaşayan, düşünen ve nefes alan bir otomobil olarak yansıtıldı.
  • Citroën, 1985 yılında otomatik dizel versiyon sunan ilk Fransız üretici oldu.
  • Şirket, 1987 yılında 16 subaplı motorla donatılan ilk Fransız seri üretim otomobilini pazara sürerek bir yeniliğe daha imza attı. Her iki örnekte de bu onur BX’e aitti.
  • Her zaman teknolojinin ön saflarında yer alan BX, sıkıştırılmış polyester fiberglas kompozit kaput, enjekte polyester fiberglas kompozit bagaj kapağı, yapıştırma arka cam ve iki yansıtıcı yüzeyli parabolik reflektörlere sahip farlarla donatılan ilk seri üretim araçtı.

Citroën

Citroën, 1919 yılından bu yana toplumdaki gelişimlere yanıt vermek için otomobiller, teknolojiler ve ulaşım çözümleri geliştiriyor. İddialı ve yenilikçi bir marka olan Citroën, müşteri deneyiminin merkezine dinginlik ve huzuru yerleştiriyor. Şehir için tasarlanmış bir elektrikli ulaşım aracı olan benzersiz Ami’den çoğu elektrikli veya şarj edilebilir hibrit güç-aktarma sistemlerine sahip sedanlara, SUV’lara ve ticari araçlara kadar geniş bir model yelpazesi sunan Citroën, hizmetleriyle de öncü bir marka olarak bireysel ve profesyonel müşterilerine özen gösteriyor. Citroën, dünya genelinde 6.200 yetkili satıcı ve yetkili servis noktası ile 101 ülkede faaliyet gösteriyor.