Nisan 27, 2025

İBB Wi-Fi DEPREMDE YANINIZDA

İBB Wi-Fi DEPREMDE YANINIZDA

23 Nisan’da Silivri merkezli depremde İstanbul 6,2 büyüklüğündeki depremle sarsıldı. Merakla yakınlarına ulaşmaya çalışan İstanbullular mobil iletişimde aksamalar yaşadı. İstanbul Büyükşehir Belediyesi güçlü dijital altyapısıyla İstanbulluları yalnız bırakmadı.

Türkiye 11 ili etkileyen Kahramanmaraş merkezli depremin yaralarını saramamışken bu kez İstanbul 6,2 büyüklüğünde depremi yaşadı. Telefon hatları çekmedi, iletişim kesintileri yaşandı. Zira deprem gibi olağanüstü durumlarda mobil şebekeler yetersiz, GSM hatları yoğun kullanım nedeniyle devre dışı kalabiliyor. Çünkü GSM altyapısı günlük kapasiteye göre planlanıyor ve panikle herkesin telefonlara sarıldığı bir anda bu kapasiteyi aşmak imkânsız hale geliyor. GSM şebekelerinde deprem sırasında oluşan “Çağrı Kurma Tsunamisi”, santrallerin aşırı yüklenerek yanıt veremez hale gelmesine neden oluyor. Bir de baz istasyonlarının yıkılması durumunda iletişim tamamen çöküyor. İşte bu gibi durumlarda Wi-Fi tabanlı iletişim, mesajlaşma uygulamaları haberleşme açısından kritik rol oynuyor. İstanbul’da İBB Wi-Fi bu sorumluluğu üstleniyor, İstanbulluları birbirine bağlıyor.

İBB WİFİ ile İletişimi Kesmeyin

İstanbul Büyükşehir Belediyesi olağanüstü durumlarda kesintisiz iletişim kurulabilmesi için kapsama alanı geniş, güvenli bir ağa sahip olan İBB Wi-Fi’ın altyapısı İBB Bilgi İşlem Dairesi tarafından güçlendirilmeye devam ediyor. İBB Wi-Fi İstanbul genelinde 13 bin 170 erişim noktasında yaklaşık 6 milyon kullanıcıya ücretsiz internet hizmeti sunuyor. 23 Nisan depreminde ise İBB Basın Yayın Halkla İlişkiler Daire Başkanlığı’na bağlı mobil çözüm araçlarıyla 20 iletişim noktasında İstanbulluların yoğun olduğu deprem toplanma alanlarında sınırsız İBB Wi-Fi hizmeti sunuldu. Bu dev ağ, sadece günlük dijital yaşamı kolaylaştırmakla kalmıyor, aynı zamanda afet zamanlarında hayati bir iletişim alternatifi olarak da öne çıkıyor. İBB sahadaki ekiplerin operasyonel kabiliyetini de artırmak üzere altyapımızı güçlendiriyor. 16 olan telsiz istasyon sayısı 35 telsiz istasyona çıkarıldı ve kapsama alanı %82’den %93’e ulaştı. 4000 adet telsiz de dijital sisteme entegre edildi. Bu cihazlar aracılığıyla sahadaki İBB ekipleri aralarında kesintisiz haberleşebiliyorlar.

İBB’den “Ulusal Dolaşım” Çağrısı 

İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) iletişimde sürdürülebilirliği sağlamak için BTK’ya “Ulusal Dolaşım” sisteminin devreye alınması çağrısında bulunuyor. Bu sistem sayesinde bir operatörün hizmet veremediği bölgede, diğer operatörlerin kapsama alanından faydalanılarak iletişim sağlanabilecek. İBB bu noktada üç çözüm önerisi sunuyor. Eğer depremde bir operatörün baz istasyonu yıkılmışsa ama yakınında başka bir operatör sinyal veriyorsa, bu vatandaşımız neden iletişim kuramasın? Ulusal Dolaşım bunu mümkün kılar. Ulusal Dolaşım sisteminin aktif hale gelmesi durumunda İstanbul’u “3 ana operatöre 3 ana sorumluluk alanı atayarak” her birinin sorumlu alanında baz istasyonlarını konumlandırmasını sağlayabilir. Böylece vatandaşlar bir tehlike anında kendi operatörlerinin baz istasyonu yıkılsa da diğer operatörlerden hizmet alabilir. Ayrıca İBB bünyesindeki 35 telsiz kulesini BTK ile iş birliği yaparak, afet anlarında sadece SMS iletişimine olanak tanıyacak 2G baz istasyonları ile donatmayı öneriyor. Bu sayede şebeke çöktüğünde dahi vatandaşlar sevdiklerine “İyiyim” ya da “Şuradayım” gibi basit ama hayati mesajları iletebilecektir. Son olarak İBB’nin mevcut fiber altyapısı 5 bin kilometrelik omurgaya sahip. İstanbul genelinde kamu ve özel sektörle birlikte bu kapasite yaklaşık 100 bin kilometre. Ancak bu nüfusa uygun güvenli dijital altyapı için bu uzunluğun 200 bin kilometreye çıkarılması gerekiyor gerekiyor.