Nisan 25, 2025

Microsoft’un Çalışma Endeksi 2025 Raporu Yayınlandı

Microsoft’un Çalışma Endeksi 2025 Raporu, iş gücünün yapay zeka ile nasıl dönüşeceğine odaklanıyor

 

Microsoft’un Çalışma Endeksi 2025 Raporu’nda yapay zekada “Öncü Firma”ların yükselişiyle iş gücünde yeni bir dönemin başlangıcına işaret edilirken; insan & aracı (agent) iş birliğini ön plana çıkaran yeni çalışma modeliyle operasyonel süreçlerin ve iş gücü stratejilerinin dönüşeceğine vurgu yapılıyor. Rapora göre ekonomik baskılar arttıkça, işin gereklilikleri ile insanların üstlenebilecekleri iş yükünün arasındaki uçurum da genişliyor ve işletmelerin yapay zekayı tam potansiyeliyle kullanması daha büyük bir zorunluluk olarak ön plana çıkıyor. Bu doğrultuda iş liderlerinin %46’sı, özellikle müşteri hizmetlerinde, pazarlamada ve ürün geliştirmede şirketlerinin iş akışını yapay zeka aracılarıyla tamamıyla otomatize ettiklerini belirtiyor.

Microsoft’un 5. kez yayınladığı Çalışma Endeksi (Work Trend Index –  WTI) Raporu, iş gücünü yapay zeka ile dönüştüren “Öncü Firma” kavramını ortaya çıkarıyor. Bu işletmeler, insanlardan & aracılardan (agent) oluşan hibrit ekiplerin yapay zeka gücünden maksimum düzeyde faydalanarak verimliliği ve inovasyonu en üst seviyeye çıkarmak için çalışıyor. LinkedIn ile iş birliği içinde yürütülen araştırmanın “2025: Öncü Firmaların Doğduğu Yıl  / The Year the Frontier Firm Is Born” başlıklı raporu, 31 ülkeden 31 bin profesyonelin içgörülerini, LinkedIn Ekonomik Grafik  verilerini ve Microsoft 365 içindeki e-postalar, toplantılar ve sohbetlerden toplanan trilyonlarca sinyali mercek altına alıyor.

 

İş dünyasının yapay zekayla dönüşen dinamiklerini değerlendirerek hem iş liderlerine hem de çalışanlara rehberlik etmeyi amaçlayan rapora göre günümüzde bilgi, yapay zeka sayesinde her zamankinden daha erişilebilir,   ölçeklenebilir, bol ve düşük maliyetli.   Öte yandan ekonomik baskılar arttıkça, işin gereklilikleri ile insanların üstlenebilecekleri iş yükünün arasındaki uçurum da genişliyor ve işletmelerin yapay zekayı tam potansiyeliyle kullanması daha büyük bir zorunluluk olarak ön plana çıkıyor. Raporda dikkat çeken bazı çıktılar şöyle;

  1. Verimliliği artırmak için dijital iş gücüne giderek daha fazla başvuran iş liderlerinin %82’si, önümüzdeki 12-18 aylık süreçte yapay zeka tabanlı çözümleri hayata geçirmeyi öngörüyor.
  2. İş liderlerinin %53’ü üretkenliğin artması gerektiğini belirtirken, çalışanların ve yöneticilerin %80’i ise artan beklentileri karşılayacak zamana ve enerjiye sahip olmadıklarını dile getiriyor.
  3. E-mail yanıtlamak, çevrimiçi toplantılara ve sohbetlere katılmak, çalışanların odaklanmasını ve değer yaratan işler üretebilmesini engelleyen unsurlar arasında yer alıyor.

 

Yapay zeka aracıları (agent) ile tamamen otomatize bir iş modeline geçiş

Raporda öne çıkan bir başka konu ise işletmelerin daha ölçeklenebilir başarılar elde edebilmek adına hiyerarşik yapılardan vazgeçerek insan ve  aracılardan (agent) oluşan ekipler ile akışkan bir şekilde ilerleyen daha dinamik ve sonuç odaklı bir yapıya geçiş yapmaları. Liderlerin %46’sı, özellikle müşteri hizmetlerinde, pazarlamada ve ürün geliştirmede şirketlerinin iş akışını yapay zeka aracılarıyla tamamıyla otomatize ettiklerini söylerek bu trendin yükselişini doğruluyor.

 

İnsan & aracı (agent) ekipleri yeni bir norm haline gelirken, organizasyonların otomasyon ve insan faktörü arasındaki ideal dengeyi bulması gerekiyor. Bu doğrultuda iş liderleri, kritik sorular sorarak ekiplerindeki insan & aracı (agent)  oranlarını yeniden gözden geçiriyor. Söz konusu değerlendirmenin sağlıklı bir şekilde yapılabilmesi için yapay zekanın geleneksel metotlardan daha iyi performans gösterdiği alanlar, müşterilerin insan etkileşimini tercih ettiği durumlar ve karar verme noktasında güvenilirliğin ve insan muhakemesinin ön plana çıktığı noktalar karşılaştırılıyor. Raporda bu sene daha fazla sayıda profesyonelin yapay zeka aracılarını rollerinin bir parçası olarak benimsediği ifade ediliyor. Bu durum çalışanların üretkenliği artırmak amacıyla yapay zeka araçları yaratan ve yöneten birer “aracı  yöneticisi”ne dönüştükleri yeni bir modele işaret ediyor.

 

İş liderleri önümüzdeki 5 sene içinde ekiplerin sorumluluklarının bir parçası olarak yapay zeka aracılarını (agent) eğitmeye ve yönetmeye başlayacaklarını öngörürken, yapay zekanın benimsenme yüzdesinde liderler ve çalışanlar arasında halen fark olduğu anlaşılıyor. Liderlerin %67’si yapay zeka aracıları konusunda bilgi sahibi olduğunu belirtirken; çalışanlarda aynı ifadeyi kullananların oranı %40’ta kalıyor. Benzer şekilde iş liderlerinin %79’u yapay zekanın kariyerlerini ilerletmelerine destek olacağına inanırken, çalışanların sadece %67’si bu görüşü paylaşıyor. Rapordan elde edilen bu çıktılar, iş dünyasında yapay zekanın yaygın şekilde benimsenebilmesi için organizasyonların eğitim ve yetkinlik geliştirme konularında bir an önce harekete geçmesi gerektiğini kanıtlıyor.

 

Raporun çıktılarıyla ilgili görüşlerini paylaşan Microsoft Türkiye Genel Müdürü Levent Özbilgin, Bu seneki Microsoft Çalışma Endeksi Raporu, potansiyelini tam anlamıyla kullanmayı hedefleyen işletmelerin yapay zeka konusunda acilen aksiyon alması gerektiğini bir kez daha kanıtlar nitelikte. ‘Öncü Şirketler’in yükselişi, yapay zeka tabanlı bilgiyi stratejik olarak konumlayan ve insan & aracı (agent)  ekiplerini güçlendiren iş liderlerinin işletmelerine rekabet avantajı kazandıracağını gösteriyor” dedi.

 

Microsoft’un Çalışma Endeksi Raporu’nun tamamına buradan ulaşabilirsiniz.