Nisan 19, 2025

Online Reklam Kanallarında Çeşitlilik Yapay Zeka Sayesinde Artıyor

Online Reklam Kanallarında Çeşitlilik Yapay Zeka Sayesinde Artıyor

 

Yapay zekanın dijital pazarlamada yarattığı dönüşüm 2025 yılında meyvelerini vermeye başladı. Yılların kalıplaşmış alışkanlıkları değişirken, en büyük adnetworkler’ın etkisi nispeten azalmaya başladı. Reklam dünyasındaki devrim gibi yeniliğin arkasında dijital reklam kampanyalarında teknolojiden faydalanan şirketlerin hedef kitleye ulaşmasının payı büyük. Admizu İş Operasyonlarından Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Ozan Tekin, reklam sektöründe eski alışkanlıkların son bulmaya başladığını, yerini yapay zeka ve makine öğreniminin aldığını söyledi.

 

Dünyada ve Türkiye’de akıllı cep telefonu ve tablet kullanıcılarının dijital uygulamalarda geçirdiği süre her geçen gün artıyor.  Bunun paralelinde dijital pazarlama alanında yeni trendler ortaya çıkıyor. Dünya genelinde faal olarak 18.2 milyar adet cep telefonu ve tablet kullanılıyor. Bu sayı Türkiye’de ise 100 milyon adetin üzerinde. Global çapta 5.2 milyar kişi Facebook, Instagram, WhatsApp, YouTube, TikTok, LınkedIn gibi sosyal medya platformlarına üye iken, dünya ortalamasında internet kullanımı 5 saat, Türkiye’de ise 8 saat. İnternette geçirdiğimiz sürenin önemli bölümünü de oyun da harcıyoruz. Gezegende 2.4 milyar kişi düzenli şekilde oyun oynuyor. Türkiye’de ise 50 milyona yakın düzenli mobil, konsol ve PC kategorisindeki oyuncu bulunuyor.

App kullanımı giderek artıyor

Streaming video servisleri ve dijital TV kanallarının da dünyada 800 milyon Türkiye’de ise 10 milyonun üzerinde abonesi bulunuyor. Aynı zamanda e-ticaret de tüm hızıyla sürüyor. Dünyada e-ticaret 6 trilyon doları geçerken, rakam Türkiye’de ise 1.8 triyon TL’yi aşmış durumda. E-ticaretin büyük bölümü de akıllı cihazlardaki App’ler üzerinden geçekleştiriliyor. Bir başka değişle tüm sosyal medya, harita ve navigasyon uygulamaları, oyun ve alışveriş kategorisinde faaliyette bulunurken bunları App üzerinden gerçekleştiriyoruz. Dünya nüfusunun yüzde 64’ü akıllı cep telefonu sahibiyken bu kullanıcılar günde 10 ayda ise ortalama 30 App kullanıyor. Bu noktada App reklamları da ayrı bir önem taşıyor.

Online reklam pazarı her gün büyüyor

Günümüzde milyonlarca dolara varan büyük reklam bütçesini yöneten şirketler de mikro ölçekte harcama yapabilecek girişimler de paralarını en verimli şekilde kullanmak ve hedef kitleye ulaşmak istiyor. Dünya online reklam pazarı 2024 itibariyle 680 milyar dolarlık büyüklüğe ulaşırken, rakamın yakalanmasında aslan payı yapay zekanın oldu. Özellikle reklam bütçelerinin belirlenmesinde yapay zeka ile makine öğreniminin sunduğu avantajlar 2024’te de olduğu gibi 2025’te de reklam verenlerin yanında olmayı sürdürüyor.

Eski alışkanlıklar son buluyor

Bankacılıktan e-ticarete, turizmden telekomünikasyona, oyundan yemek siparişine birçok alanda mobil pazarlama faaliyetlerinde müşteri edinimi kanallarının çeşitlendiğini belirten Admizu İş Operasyonlarından Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Ozan Tekin, reklam bütçelerinin dağıtımının yapay zeka ve makine öğrenimi teknolojileriyle değişmeye başladığını söyledi. Mobil web siteleri, mobil uygulamalar ve diğer dijital yayıncıların reklam envanterini toplayan ve bu envanteri reklamverenlere satan in-App platformların yükselişine dikkat çeken Tekin,

“Birçok büyük şirket için online dünyadaki reklam faaliyetlerinde bütçelerinin aslan payı aşağı yukarı belirli adnetworklere dağılıyordu. Ancak yapay sinir ağlarıyla desteklenen performans pazarlama faaliyetleri, bu kalıpları yavaş yavaş yıkmaya başladı” dedi.

Hedefleme kabiliyeti değişti

Bu durumun büyük bir ekosistemi yakından etkilendiğini belirten Ozan Tekin, şu ifadeleri kullandı:  “Yapay zeka ve makine öğreniminin sunduğu olanaklar, App-içi tanıtım faaliyetlerinde maliyetleri ve kaliteyi dünya devlerinin yanına yaklaştırmaya başladı. Geleneksel olarak en büyük kullanıcı datasına sahip olan reklam platformları en iyi hedeflemeleri sunuyordu. Ancak teknolojiyle birlikte böylesi segmentasyonlara sahip olmayan adnetworkler de hedeflemele kabiliyetlerinde ciddi gelişimler sağladı. Kampanyaların uzman eller tarafından optimizasyonu, rekabeti ciddi şekilde artıracak bir manzarayı gözler önüne sunuyor.”

Yeni bir dünyanın kapıları açıldı

Durumun teknolojiye yapılan yatırımın önemini gözler önüne serdiğini ifade eden Ozan Tekin,

“Birçok dikeyde sosyal medya ve arama motorlarının yanında thirt party şirketlere küçük ölçekli bütçelerin dağıtılmasına alışığız. Ancak şimdi burada ciddi bir dönüşüm yaşanıyor. En iyi algoritmaları en doğru kitleye yönelik işleten marketingcilerin pastadaki payı artıyor. Bu da reklamverenler için müşteri ediniminde yeni bir dünyanın kapılarını açıyor” diye konuştu.

2025 sektörde kazanç yılı oluyor

Son yıllarda KVKK ilkelerindeki değişiklik ve küresel pandeminin App-içi reklam pazarında zorlu bir dönem yarattığını kaydeden Admizu İş Operasyonlarından Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Ozan Tekin,

“Son birkaç yıl, mobil uygulamalar ekosistemindeki herkesi, kişisel verilerin korunmasıyla ilgili değişikliklerden ekonomik istikrarsızlığa kadar çeşitli şekillerde zorladı. Öyle görünüyor ki şimdi bu dönem geride kalıyor. Hem reklamverenlerin hem de pazarlamacıların 2025’te kazanmak için mevcut büyüme stratejilerini değişen koşullara uyarlamaları gerekiyor. Başarı şansının en üst düzeye çıkarılabilmesi için teknolojiye süreçlere entegre etmek ve reklam kanallarını çeşitlendiren bir dönüşümü geçirmek kritik önem taşıyor” ifadelerini kullandı.

İlgili Haberler