Refah mı karmaşa mı?: Sigortacılık 2040 vizyonu araştırması sektör için dört olası geleceği ortaya koyuyor
Economist Impact tarafından SAS sponsorluğunda gerçekleştirilen araştırma, global politika ve inovasyonun sigorta sektörünün kaderini nasıl etkileyeceğini ortaya koyuyor
2040 yılına gelindiğinde müşteri odaklı yaklaşımlar tarafından yönlendirilen teknolojik inovasyonlar, sigorta sektörünün daha fazla iklim dayanıklığı ve daha kişiselleştirilmiş hizmetlere yönelmesine olanak sağlayabilir. Alternatif olarak, sigorta yalnızca en zengin kesimin karşılayabileceği bir lüks haline gelebilir. Economist Impact ile veri ve yapay zeka lideri SAS tarafından gerçekleştirilen sigortacılığın geleceğine yönelik çalışma sektörün olası gelecek senaryolardan biri olarak karşımıza çıkıyor.
Ayrıntılı masa başı araştırmaları ve uzmanlarla yapılan görüşmelerden elde edilen bilgiler ışığında, 2040’a giden yolları ortaya çıkarmak: sigorta için dört olası senaryo (Revealing the paths to 2040: four possible scenarios for insurance) başlıklı raporda sektör için dört olası senaryo sunuluyor. Rapor, sektörün gelecekteki durumunu şekillendirecek temel faktörleri ve teknolojinin sigortacıların değişimi yönlendirmesine yardımcı olmada oynayabileceği rolü inceleyen iki bölümlük çalışmanın ilki olarak yayınlandı.
Economist Impact Kıdemli Analisti Edwin Saliba, “Senaryolarımız geleceği tahmin etme amacı taşımıyor. Bunun yerine sigorta sektörü için olası gelecekleri keşfederek, sigortacıların ortaya çıkan zorluklara etkili bir şekilde yanıt vermek ve yeni fırsatları yakalamak adına kendilerini daha iyi konumlandırmalarına yardımcı olmayı amaçlıyoruz” diyor.
Rapora göre, global iş birliği düzeyi ve teknolojik değişimin hızı, sigorta sektörü, hükümetler ve genel olarak toplumların iklim krizi gibi zorlukları ne kadar etkili ve adil bir şekilde ele alacağını belirlemeye yardımcı olacak. İleriye dönük her senaryo, sektör liderlerinin daya dayanıklı yapılar oluşturması ve çevikliği teşvik etmesi için faydalı olan uzman tavsiyelerini içeriyor.
SAS Küresel Sigorta Baş Danışmanı Franklin Manchester, “Sigorta sektörünün 2040 yılına kadar çökme ihtimali sıfır değil ve bu durum tüm sigortacıları artan riskleri ve genel dayanıklılıklarını gözden geçirmeye teşvik etmeli” diyor. “Sigortacılar, iklim krizinde kârlılığını sürdürebilmek için sel bölgelerindeki müşterileri kapsam dışı bırakamazlar. Bu uzun süre sürdürülebilecek bir durum değil.”
“Dijital devrime paralel olarak, sigortacılar iklime daha dayanıklı ve refah dolu bir gelecek için sorumlu inovasyona yatırım yapabilirler ve de yapmalıdırlar. Aksi takdirde sigortanın temel değer önerisi olan ‘insanları koruma’ konusunu yerine getirememe riskiyle karşı karşıya kalırlar.”
Senaryo 1: İzolasyon eğilimi ve düzensiz teknolojik büyüme iklim hedeflerinin kaçırılmasına yol açıyor.
İzolasyona dayalı global politikalar; düzenleyici kurumlar veya daha geniş küresel koordinasyon tarafından sınırlandırılmamış teknolojik evrimin hızlanmasına yol açar. Uluslararası toplum, zayıf küresel işbirliği nedeniyle iklim hedeflerinin gerisinde kalır. Sadece en gelişmiş ekonomilere sahip ülkeler çevreci teknolojilere (yenilenebilir enerji, elektrikli araçlar gibi) yatırım yapıp ve bunları kullanabilirken, gelişmekte olan ekonomiler ve bölgeler bu durumdan olumsuz etkilenir.
Özel ve hiper-bölgesel sigortacılık, ürün teklifleri ve fiyatlandırmada büyük eşitsizlikler yaratır ve sigortacılar yüksek riskli pazarlardan çekildikçe sigorta koruma açığı daha da büyür.
Senaryo 2: Müşteri odaklılık, önleyici yaklaşımları ve iklim dönüşümünü teşvik ediyor.
Düzenlemeye yönelik çabalar ve küresel iş birliği, dijital kimlikleri ve veri gizliliğini korumada başarılı olursa, ülkeler ve bölgeler arasındaki yeni açık iletişim hatları, gelişmekte olan teknolojilerle kolektif ilerlemeyi teşvik eder. Sigorta şirketleri sağlık, konut ve otomobil poliçelerinde tazminat odaklı yaklaşımdan önlem odaklı bir yaklaşıma geçer.
Teknolojinin demokratikleşmesi, sigortacıların yeni ve mevcut müşterilere, onların spesifik risk profillerine ve tercihlerine göre uyarlanmış özelleştirilmiş ürünler sunmasını sağlar.
Senaryo 3: İklim değişikliğinin etkileri bazıları için iklim direncini teşvik ediyor
Büyük ekonomiler, kurumsal sürdürülebilirlik raporlamasını uygulamaya koymakta, ulusal afet müdahale ve kurtarma politikalarını elden geçirmekte, sigortacılar da risk modelleme yaklaşımlarını kullanarak uyum konusunda başrolde yer almaktadır. Düşük ve orta gelirli ekonomiler hayatlarını ve geçim kaynaklarını korumaya odaklanırken, daha gelişmiş ekonomilerde bankalar iklim riskine göre ayarlanmış ipotekleri benimser. Sigortacılar ev sahiplerini mülklerini güçlendirmeye teşvik ederek daha düşük konut sigortası primleri uygular.
Sigortacıların teminat sağlamayı durdurduğu yerlerde, yüksek riskli bölgelerde altyapı geliştirilmesini yasaklamak için güvenlik düzenlemeleri ve iklim şokuna dayanıklı inşaat yönetmelikleri getirilir. Sigortacılar geçmiş verileri kullanır, gerçek zamanlı çevresel izleme ile gelişmiş tahmine dayalı analitikleri ön plana çıkararak doğruluğu ve veri kullanılabilirliğini artırır.
Senaryo 4: Yetersiz inovasyon ve iş birliği eksikliği: Sigorta sektörü zorluklarla karşılaşıyor.
Kamunun ve işletmelerin teknoloji geliştirme ve düzenleme konusunda iş birliği yapmayı reddetmesi, küresel çatışmaları şiddetlendirir ve iklim değişikliğini hafifletme çabalarını zayıflatır. Yapay zekanın tüm potansiyeli hayata geçirilemez ve sigorta sektörü, giderek daha yıkıcı hale gelen doğal afetlerle kuşatılmış bir dünyaya uyum sağlamada geri kalır. Koruma açığı tarihi seviyelere ulaşarak, birçok kişinin teminatsız kaldığı ve önemli kamu kaynakları kısıtlamalarıyla karşı karşıya kaldığı gelişmekte olan pazarları orantısız bir şekilde etkiler.
Sigorta sektörü nihayetinde zayıfladıkça, yerel topluluklardaki bölgesel özel sorunlarla başa çıkmak için kolektif risk havuzları ivme kazanır.
2040’a Hazırlık
SAS Risk, Suistimal ve Uyumluluk Çözümleri Sigorta Lideri Thorsten Hein, “En cesur aktüerler bile en iddialı risk modellerinde son yıllarda yaşanan kayıp olaylarının hızla artan sıklığı ve ciddiyetini hayal edemezdi. Sektör endişe verici bir gidişatta ilerliyor. Sigortacılar geçmişte hiç olmadığı kadar karmaşık bilinmeyenlerle karşı karşıya kalıyor ve bu durum aktüeryal sınırlarını zorluyor. Yapay zeka, sigortacıların 2040’a giden yolda hayatta kalmalarına ve gelişmelerine yardımcı olmak için vazgeçilmez bir araç haline gelecektir. Şirketin yararına ve müşterilerinin korunması için yapay zeka yeteneklerini en iyi ve sorumlu bir şekilde nasıl kullanacağını bilen, insan zekası tarafından yönlendirilen bir yapay zekadan bahsediyor.”
SAS, iki bölümden oluşan “#Insurance2040” çalışmasının ikinci bölümünü 2025’in başlarında yayınlayacak. İlk raporu sas.com/insurance2040 adresinden indirebilir, sas.com/insurance adresinden veri ve yapay zekanın sektörün geleceğini bugünden şekillendirmeye nasıl yardımcı olduğu hakkında daha fazla bilgi edinebilirsiniz.