TELKODER: “0850’li hatlar güvenilirdir, sorun teşkil eden hat değil aramayı yapanlardır”
Türkiye’de vatandaşları rahatsız eden en önemli sorunlarından biri yetkisiz kişiler tarafından yapılan aramalar. Arayanların sanki aradıkları kişinin tüm bilgilerine sahipmiş gibi izlenim oluşturmaları toplumda ciddi infial uyandırıyor. Bu aramaların bir kısmının 0850’li hatlardan yapılıyor olması bu numaraların güvensiz olduğu hissini uyandırıyor. Kullanıcılar bu numaralardan gelen aramaları açmıyor hatta bu numaradan arandığını görür görmez engelliyorlar. Oysa bu tür aramalar diğer sabit ve mobil birçok numaradan da yapılıyor ama sorun sadece 0850’li hatlardan kaynaklanıyormuş gibi anlaşılıyor.
TELKODER, vatandaşların yetkisiz kişiler tarafından aranarak rahatsız edilmesinin ve 0850’li numaraların güvenilmez ilan edilmesinin sektöre zarar verebileceğine dikkat çekiyor. TELKODER, söz konusu aldatıcı ve rahatsız edici telefon tacizlerinin ortadan kaldırılması için tüm lisanslı işletmecilerle birlikte uzun süredir çalışmalar yürütüyor. Dernek, bu çalışmalarda BTK’nın da sorumluluk alması ve bu çalışmalara destek vermesi gerektiğini vurguluyor.
Konuya ilişkin açıklama yapan TELKODER Yönetim Kurulu Başkanı Halil Nadir Teberci şunları söyledi:
“0850’li hatları Turkcell, Türk Telekom ve TTNET de dahil olmak üzere tüm işletmeciler yoğun bir biçimde kullanıyor. Bu yüzden bu numaraların itibarlarının korunması tüm telekomünikasyon sektörü için çok büyük önem taşıyor. Telekomünikasyon işletmecilerinin geçmişte olduğu gibi sektöre zarar verdiği tespit edilen kişi ve kuruluşlarla çalışılmaya son vermeleri önemlidir. Türkiye’deki tüm telefon numaralarını Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) verir ve kullanılmalarını denetler. Bu bakış açısıyla 0212’li bir telefon numarası ya da 0532’li bir telefon numarasıyla 0850’li telefon numarası arasında hiçbir fark yok. Bunun böyle olduğu, BTK tarafından TBMM’ye gönderilen raporda da açıkça belirtiliyor. Bu konuyla ilgili olarak BTK’nın TELKODER liderliğinde yürütülen çalışmalara destek olması ve denetimleri artırması çözüm adına fayda sağlayabilir. Zira, tüketicilerin kişisel bilgilerini ele geçirip, yanıltıcı bilgiler vererek bir hizmete yönlendirmeye çalışmak suç niteliği taşımaktadır. Sektörün kurallarını belirleyen ve denetleyen BTK’nın aynı biçimde sektörün sağlıklı gelişmesi ve tüketicileri gözetmesi adına bu sürecin hukuksal çözümü için de liderlik etmesi değerli olacaktır”.
TELKODER liderliğinde 2018 yılında bu sorunu çözmek hedefiyle kurulan ve internet hizmeti sunan şirketlerin temsilcilerinden oluşan “Bayi Sorunlarını Çözme Komisyonu” bugüne kadar yürüttüğü çalışmalar kapsamında sorun teşkil eden aramaları yüzde 80’e varan oranda çözmüştü.