Tiffany & Co, NFT dalgasında yerini aldı: Gelecek pırıl pırıl mı olacak?
Geçtiğimiz iki yılda moda markalarının gelir modellerini yenilemek amacıyla fiziksel ürünleri NFT biçiminde sattığını gördük. 2021 yılı ağustos ayında, Coca-Cola ve 3D sanal avatar uygulama platformu Tafi tarafından ortaklaşa başlatılan NFT koleksiyonu “Coca-Cola Friendship Box” OpenSea platformunda açık artırmaya çıkarıldı ve yaklaşık 540.000 Amerikan doları gibi etkileyici bir fiyata satıldı.
Geçen yılın sonunda, spor markası Adidas metaverse’e girdi ve toplam 30.000 NFT tasarladı ve bunların tümü piyasaya çıktıktan birkaç dakika sonra tükendi. Diğer tasarımcı markaları da NFT heyecanına katıldı. Sadece bir hafta önce kuyumcu Tiffany & Co, ilk NFT koleksiyonu “NFTiffs”in 5 Ağustos’ta piyasaya çıkacağını duyurdu.
Huobi Araştırma Enstitüsü’nün yakın tarihli bir raporuna göre, Vogue Business Index’teki markaların %17’si işlerinde NFT’leri kullanmak için çeşitli stratejiler araştırıyor. Böyle bir trend, markaların ve müşterilerinin birbirleriyle etkileşim kurma şeklini açıkça değiştiriyor.
NFT tam olarak nedir ve bu yeni ürün neden moda markalarının dikkatini çekiyor? NFT’ler normal kripto para birimlerinden ne konuda farklıdır? NFT’ler yalnızca bir aldatmaca mı yoksa büyük bir teknoloji dalgasının bir işareti mi?
NFT’lerin kripto para birimlerinden farkı nedir?
NFT, değiştirilemez token için bir kısaltmadır. Değiştirilemez bir tokenin ne olduğunu anlamak için, önce değiştirilebilir bir tokenin nasıl tanımlandığını anlamamız gerekir. Fungible token’lar, hem bölünebilen hem de birbirleriyle değiştirilebilen Bitcoin ve Ethereum gibi yaygın tokenlerdir.
Örneğin, benim Bitcoin’lerim sizinkiyle aynı ve miktar aynı kaldığı sürece benimkini sizinkiyle değiş tokuş etmemin bir sakıncası yok. Bir Bitcoin ayrıca sürekli olarak 0,5, 0,2, 0,1 Bitcoin veya daha azına bölünebilir. Öte yandan, bir NFT benzersizdir ve bölünemez.
NFT’ler, değişmez mülkiyet kanıtı sağlamak için dijital ve fiziksel nesnelere bağlanabilen blok zincirindeki benzersiz veri birimleridir. NFT’lerde bulunan veriler dijital görüntüler, şarkılar, videolar, avatarlar ve daha fazlasıyla ilişkilendirilebilir. Bununla birlikte, NFT sahiplerine özel ürünlere, canlı veya dijital etkinlikler için biletlere veya arabalar ve yatlar gibi fiziksel varlıklara bağlı erişim sağlamak için de kullanılabilirler. Bu bağlamda, NFT’ler, bireylerin blok zinciri teknolojisini kullanarak kolayca doğrulanabilir bir şekilde öğeler oluşturmasına, satın almasına ve satmasına olanak tanır.
NFT’ler, dijital varlıkları çevreleyen mülkiyet sorunlarını çözmek için bir çözüm olarak lanse edildi. Maddi, fiziksel bir varlık, örneğin bir külçe altın, herhangi bir zamanda herkese satılabilir. Bununla birlikte, alan adı, oyundaki bir eşya veya kozmetik eşyalar gibi dijital varlıklar söz konusu olduğunda, geleneksel yöntemler ele alındığında bu tür varlıkların satışının hiçbir yolu yoktu. Blok zinciri tabanlı NFT, dijital varlıklar için bir protokol katmanı sağlayarak bu sorunu çözmektedir. Bu protokol katmanı, kullanıcıların dijital varlığa sahip olmalarını ve daha fazla yönetim haklarına sahip olmalarını sağlar.
Normal kripto para birimlerinin aksine, bir NFT birçok küçük NFT’ye bölünemez veya kendisinin tam bir kopyası ile değiştirilemez, çünkü her NFT benzersiz bir veri birimidir. NFT’ler söz konusu olduğunda, benzersizlik ve kıtlık onların çekiciliğine ve arzu edilirliğine katkıda bulunur. Tüm nadir ürünler gibi, bu kıtlık da bireylerin NFT’lerini piyasa talebine göre yüksek fiyatlarla satmalarına olanak tanır.
Burada Açıklanan NFT Hakkında Daha Fazla Bilgi Edinin
“Mülkiyet Kanıtı” Bir Şey İfade Eder mi?
NFT’ler sanatçıları güçlendirebilir. Sanatçılar ve müzisyenler, NFT kullanarak, IP’yi ve yaratıcılığın kontrolünü koruyarak eserlerini bağımsız olarak basabilir ve satabilir. Bu nedenle, yayıncılar ve müzayede evleri gibi aracılar, sanatçıları kendi çıkarlarına uygun olmayan koşulları kabul etmeye zorlayamayacaktır. Ek olarak, NFT’ler, sanatçıların çalışmalarının ikincil satışlarından telif hakkı kazanmalarına izin verir; bu, daha önce daha geleneksel alanlarda en iyi ihtimalle zorlu olarak kabul edilen bir başarıdır.
Birçok içerik oluşturucu, NFT projeleri aracılığıyla canlı topluluklar oluşturduğundan, NFT sahipliğinin sosyal faydaları da vardır. Afrika NFT Topluluğu, bireysel sanatçılar için eğitim kaynakları, tavsiye ve desteğin yanı sıra benzersiz katılım stratejileri sağlayarak NFT alanında çeşitliliği ve eşitliği teşvik eden bir grup Afrikalı yaratıcı ve savunucudur.
NFT’nin Geleceği
Bugün mevcut olan sayısız kripto varlığı arasında, dijital kıtlık, benzersizlik ve doğrulanabilirlik özellikleriyle NFT, dijital mülkiyetin onaylanmasını sağlar ve Web3 çağına girerken çok önemli bir rol oynar. NFT’ler, gerçek ve sanal varlıkların değer aktarımını üstlenir ve kullanıcıların hem çevrimdışı hem de çevrimiçi sanal etkinliklere katılmalarını sağlar.
Bu gelişen alanın sunduğu fırsatları yakalamak için birçok kripto para borsası, NFT varlıklarına yatırım yaparak ve pazar yerleri inşa ederek harekete geçti. Önde gelen kripto para borsalarından biri olan Huobi Global, daha yaratıcı geliştiricilerin, sanatçıların ve kullanıcıların bu platforma katılmasını ve karşılıklı olarak keyfini çıkarmasını sağlayan, uyumlu bir NFT platformu ve topluluğu oluşturmaya odaklanmıştır. Huobi Global, MATIC, SAND, FLOW, MANA ve THETA dahil olmak üzere çeşitli NFT segmentlerinden gelen çok sayıda yüksek kaliteli kripto varlıklarını listeledi.
Huobi Araştırma Enstitüsü’nün Moda NFT’sine Genel Bakış – NFT’ler Moda Endüstrisini Nasıl Değiştirecek başlıklı rapora göre NFT ticaretinin geleceği Uyumluluk, Esneklik ve Likidite etrafında şekillenecek. Yine raporda yer alan bilgilere göre NFT pazar yeri ortaya çıktıkça, pazar toplayıcılarının pazaryerlerindeki tüm listeleri tek bir arayüzde birleştirme ihtiyacı her zamankinden daha önemli hale gelecek.
NFT ticaret alanı şu anda esneklikten yoksun, çoğu pazar yeri ödeme olarak yalnızca ETH’yi kabul ediyor. Ancak, bu değişecek gibi görünüyor. Pazar yeri toplayıcı Gem, ödeme olarak tüm ERC-20 tokenlerini zaten kabul ediyor. Rapor ayrıca, NFT’ler için büyük bir sorun olarak likiditeye atıfta bulunuyor, çünkü listelenen her NFT’nin bir piyasadan satın alınabilmesi için benzersiz bir alıcıya ihtiyacı var.
Sonuç olarak, NFT’nin kısa gelişim geçmişi nedeniyle, ampirik analiz için henüz yeterli veri bulunmamaktadır. NFT emtialarını çevreleyen yutturmaca sadece bir balon olabilir, ancak altında yatan teknoloji kesinlikle geleceğin bir işaretidir. NFT topluluğu sanat pazarını bozacak mı ve NFT’ler somut yatırımlar ve koleksiyonlar olarak konumlarını güçlendirecek mi? Sadece bekleyip görebiliriz.