Türkiye’nin önemli dijital oyun ve e-pin satış sitelerinden oyunfor.com’un Genel Müdürü Mehmet Dumanoğlu ile Türkiye oyun sektörünün güncel durumu ve merak ettiklerimiz üzerine konuştuk.
1- 2010 yılından beri PC, konsol ve mobil platformlardaki her türlü oyun ve oyun içi ürünün satışını gerçekleştiren bir platformun yöneticisi olarak oyun sektörünün bugünkü durumunu nasıl değerlendirirsiniz? Geride bıraktığınız 10 yılda neler değişti? Türkiye’de 10 yıl önce oyun satmakla bugün oyun satmak arasında ne gibi farklar oluştu?
Oyun sektörü en hızlı gelişen ve kullanıcılarının ihtiyaçlarına en hızlı cevap veren sektörlerin başında geliyor. Geride bıraktığımız 10 yıllık periyotta PC ağırlıklı olan satışlar zamanla konsolların da yaygınlaşmasıyla beraber uzun bir süre iki kategoride devam etti ve akıllı telefonların hayatımıza girmesiyle oyun sektöründe yeni ve büyük bir kategori oluştu.
Ülkemizde de dünyaya paralel olarak satışlar PC ve konsoldan mobil oyunlara kaydı ve mobil oyun tüketimi kısa zamanda artarak toplam oyun satışının %50‘lik bir kısmını oluşturur hale geldi. 10 yıl önceye nazaran oyun platformlarının ve oyunların çok çeşitli olması sektörde rekabeti fazlasıyla arttırıyor. Türkiye özelinde konuşmak gerekirse son 10 yıldaki sosyoekonomik değişimin tüketim alışkanlıklarını bir hayli etkilediğini söyleyebiliriz. Dünya geneline baktığımız zaman video oyunlar en ucuz ve yaygın hobilerin başında geliyor.
Türkiye’de bu hobiyle güncel olarak ilgilenmek, yüksek donanım gerektiren son teknoloji oyunlara ve bu oyunları çalıştıracak donanımlara ulaşmak dünyanın aksine biraz zorlaşmaya başladı. Oyunseverler hobilerinden vazgeçmiyor ama hobilerini tatmin etmek için daha ucuz yollar arıyor. Biz de onlara o yolları sunmaya ve alternatif yollar oluşturmaya gayret ediyoruz.
2- E-pin sektörünün geleceğini nasıl görüyorsunuz? Önümüzdeki yıllarda Türkiye’deki oyun ve e-pin satış platformlarının sayısı artar mı, azalır mı?
E-pin sektöründe her yıl onlarca platform açılıyor ve kapanıyor. Sektör her yıl gelişirken ihtiyaçlar farklılaşıyor. Bu değişimlere ayak uydurup kullanıcılara uygun fiyat ve iyi hizmet kalitesi sunan platformların, satışlarını koruyarak ayakta kaldığını, diğerlerinin ise unutulup kapanma noktasına geldiğini görüyoruz. E-pin sektörü firmalar için devamlılık sağlama noktasında en zor sektörlerin başında geliyor. Önümüzdeki yıllarda sektöre giren ve kalıcı olmayı başarabilen yeni oluşumlar mutlaka olacaktır.
3- Son dönemde Tencent, Gameforge, Garena ve Steam gibi global çapta birçok büyük oyun firmasıyla yaptığınız anlaşmalarla bu firmaların Türkiye’deki yetkili satıcısı olarak faaliyet göstermeye başladığınızı biliyoruz. Bu başarının sırrı nedir? Bu firmalar neden sizi tercih ediyor?
Öncelikli amaçlarımızdan biri ülkemizi ve ülkemiz oyun pazarını dünyaya doğru tanıtarak ülkemizdeki kullanıcılara fayda sağlamak ve kaliteli hizmet sunmak. Verdiğimiz hizmetin karşılığında ülkemizdeki oyuncuların bize olan ilgisi ve sevgisi bu anlaşmaları kolaylaştırıyor. Oyuncuların ihtiyaçlarına karşılık verirken firmaların da haklarını koruyarak seviyeli bir ortaklık kuruyoruz. Yaptığımız pazarlama çalışmalarıyla oyun firmalarının satışlarını kısa zamanda artırıyor ve firmalara Türkiye ile ilgili tavsiyelerimizi iletiyoruz. Başarı yüzdemiz arttıkça daha fazla firmanın dikkatini çekiyor ve yeni ortaklıklara zemin hazırlamış oluyoruz.
4- Oyun sektörü özelinde 2021’in en dikkat çeken olayı sizin için neydi? Yılın kalan üç ayında hem genel olarak oyun dünyasında, hem de Oyunfor tarafında oyunseverleri bekleyen sürprizler var mı?
Steam’in yeni konsolunu duyurması, mobil oyun firmalarının aldığı yatırımlar ve yeni bulut sistemleri gibi haberlerin gündem olduğu 2021 yılında bizim için en önemli gelişme birçok oyun firmasının Türkiye’ye özel fiyatlandırmalar belirlemesiydi. Döviz kurunun yükselmesi ve alım gücünün düşmesi ile oyuncuların yeni oyunları almakta zorlandığını birçok firmaya anlatarak fiyatlandırmalarını ülkemiz özelinde yeniden revize etmelerini sağlamaya çalışıyoruz. Oyuncular için en büyük sürprizi önümüzdeki dönemde Oyunfor üzerindeki fiyatlandırmalara yansıtarak yapacağımızı sizler aracılığınızla duyurmak isterim.
5- ‘App Annie’ mobil uygulama analiz servisinin yayınladığı rapora göre 2021’in ilk yarısında kullanıcılar tüm dünyada mobil oyunlara haftada 1.7 milyar tutarında harcama yaptı. Bu yüksek satış rakamlarını 2022’de de görebilecek miyiz?
Mobil oyun kategorisinde satışlar her geçen yıl artmaya devam ediyor. 2022 yılında daha yüksek rakamlara çıkması kuvvetle muhtemel.
6- Yine App Annie’nin yayınladığı başka bir rapora göre, Türkiye mobil uygulama pazarı dünyada ilk 10 arasında yer alıyor. Dünyada en yoğun nüfusa sahip 18. ülke olmamıza karşın mobil uygulama pazarında ilk 10’da olmamızı nasıl yorumlarsınız?
Mobil uygulama pazarındaki aktifliğimizin başlıca sebebi olarak ülkemizdeki genç nüfus yoğunluğunu gösterebiliriz. Onun haricinde akıllı telefonlar ile geçirdiğimiz zamanın günden güne artması mobil oyunları her yaşta insan için cazip bir hobi haline getirdi. Bununla beraber ülkemizde dövize bağlılık sebebiyle PC, konsol ve oyunların fiyatları alım gücünü zorladığından en makul tercih mobil oyunlar olarak görülüyor.