Üç grafikte Türkiye; Yüklemeler, oturumlar ve müşteri tutma oranları
Mobil pazarlama analitik şirketi Adjust’ın yaptığı bir açıklamaya göre; uygulama içi reklam harcamalarının 2023 yılında 447,4 milyon ABD dolarına, 2027 yılında ise 677,7 milyon ABD dolarına ulaşacağı tahmin ediliyor.
Türkiye’nin uygulama pazarı hızla büyüyor ve 2022 yılında yaklaşık 1,39 milyar ABD doları olan gelirlerin 2027 yılında 2,18 milyar ABD dolarına ulaşması bekleniyor. Ülkenin mobil altyapısı da artan akıllı telefon kullanıcı sayısına paralel olarak genişliyor ve bu da mobil uygulama indirmelerinde ve kullanımında artışa yol açıyor.
‘2022 itibariyle, 68,7 milyon mobil internet kullanıcısı ile Türkiye nüfusunun %75’inden fazlası akıllı telefonlara sahip. Toplam uygulama indirme sayısı istikrarlı bir artış göstererek 2021’de 3,56 milyar iken 2022’de 3,73 milyara ulaştı. Kullanıcılar ayrıca toplam 44,4 milyar saat harcayarak mobil uygulamalarda her zamankinden daha fazla zaman geçiriyor’ diyen Adjust Ortadoğu, Türkiye ve Afrika Satış Direktörü Başak ZERMAN sözlerine şöyle devam etti;
‘Mobil uygulama kullanımındaki artış pandemiyle ilişkilendirilebilir. Kullanıcılar 2019’da günde ortalama 3,2 saatlerini mobil cihazlarda geçirirken, bu süre 2020’de 4,3 saate yükseldi ve o zamandan beri sabit kaldı. Türkiye’de mobil uygulamalara olan ilgi artmaya devam ettikçe, mobil uygulama pazarlamacıları da oyunlarını hızlandırıyor; uygulama içi reklam harcamalarının 2023 yılında 447,4 milyon ABD dolarına, 2027 yılında ise 677,7 milyon ABD dolarına ulaşacağı tahmin ediliyor. Adjust verileri, 2022 yılında uygulama yüklemelerinde hafif bir düşüş olmasına rağmen, Türkiye’deki uygulama oturumlarının bir önceki yıla göre %13 artış gösterdiğini ortaya koyuyor.
Özellikle 2023’ün ilk yarısında uygulama performansının umut verici olduğu ve yüklemelerin 2022 ortalamasına kıyasla %5 arttığı görülüyor. Genel oturumlar bu yıl biraz azalırken, fintech, alışveriş ve sosyal ağ gibi dikeyler önemli ölçüde büyüdü. Bu makalede, Türkiye’de en iyi performans gösteren uygulama dikeylerini daha derinlemesine inceleyerek en çok indirilen ve en yüksek kullanıcı etkileşimine sahip olanları analiz ediyoruz’
Mobil oyunlar Türkiye’de zirveye oynuyor
Uygulama kategorileri söz konusu olduğunda Türkiye’de açık ara birinci sırada 2022’de tüm platformlarda 2,1 milyardan fazla indirilen mobil oyunlar yer alıyor.
Otomobil ve araç uygulamaları 342 milyon indirme ile ikinci sırada yer alırken, tıbbi uygulamalar üçüncü sırada yer aldı. iOS’ta en iyi performans gösteren dikeyler farklıydı; alışveriş ikinci sırada yer alırken onu fotoğraf ve video, fintech ve sosyal ağ uygulamaları takip etti(BKZ Grafik1).
Fintech, alışveriş ve sosyal ağ uygulamalarının kullanımı artıyor
Türkiye, motorlu araç üretimi açısından dünyada 13. sırada yer alarak küresel otomotiv endüstrisinde önemli bir oyuncu haline geldi. TEMSA, Otokar ve BMC gibi önde gelen şirketlerle Türkiye, kamyonet, otobüs ve kamyon üretiminde önemli bir üretici ve Avrupalı otomobil üreticilerinin önemli bir tedarikçisi haline geldi.
Otomotiv üretiminin Türkiye ekonomisinde kilit bir rol oynadığı düşünüldüğünde, otomobil ve araç uygulamalarının kullanımının istikrarlı bir şekilde artması şaşırtıcı değil. 2022 yılında yüklemeler bir önceki yıla göre %19, oturumlar ise %31 oranında arttı. H1 2023’te, oturumlar H1 2022 ortalamasına kıyasla %13 oranında arttı.
Türkiye’nin fintech sektörü, güçlü bankacılık sektörü, ileri teknoloji altyapısı ve inovasyon dostu düzenlemeler gibi faktörlerin bir araya gelmesiyle son yıllarda inanılmaz bir büyüme kaydetti.
2022 yılında Türkiye’deki toplam fintech yatırımı, bir önceki yıla göre %30 artarak 89 milyon ABD doları ile yeni bir rekora ulaştı. Türkiye’de yakın zamanda yapılan bir anket, katılımcıların %85’inin mobil bankacılık üzerinden işlem yaptığını ortaya koydu ki bu oran dünyadaki en yüksek oran. Ayrıca Statista’ya göre, Türkiye’deki dijital ödeme işlemlerinin değeri 2022 yılında 63,5 milyar dolardı ve 2027 yılına kadar neredeyse iki katına çıkarak 137 milyar dolara ulaşması bekleniyor.
Adjust verileri ayrıca, fintech uygulamalarının 2021’den 2022’ye kadar sırasıyla %43 ve %64 oranında artan yükleme ve oturumlarla önemli bir büyüme yaşadığını gösteriyor. 2023’ün ilk yarısında, yüklemeler 2022 ortalamasından %17 daha yüksekti ve oturumlar %23 arttı.
Geçen yıl Türkiye’de mobil oyunların toplam gelirinde yaşanan düşüşe rağmen, ülkede mobil oyunlara olan talep hala çok yüksek. Öyle ki, Türk yetişkinlerin %81’i en az bir mobil oyun oynadığını belirtti. Türk mobil oyuncuların %41’i günde on saatten fazla oyun oynuyor. Mobil oyun yüklemeleri ve oturumları 2022’de bir önceki yıla göre %9 ve %22 oranında azalmış olsa da, 2023’ün ilk yarısında yüklemeler 2022 ortalamasının %9 üzerinde gerçekleşerek geri dönüş yaptı. Bu arada, 2023’ün ilk yarısındaki mobil oyun oturumları 2022’nin ikinci yarısındaki ortalamadan %5 daha yüksek(BKZ Grafik2).
Sosyal ağ ve alışveriş uygulaması oturumlarında
Daha fazla insan sağlıklı bir yaşam tarzının faydalarının farkına vardıkça, sağlık ve fitness uygulamaları da Türkiye’de popülerlik kazanıyor. Sürekli artan sayıda seçeneğe sahip olan bu uygulamalar, kişiselleştirilmiş özellikler sunarak kullanışlı ve kullanımı kolay hale getiriyor. Ancak, 2023 yılına kadar 511,6 milyon ABD doları gelir öngörülmesine rağmen, bu uygulamalar için yükleme ve oturum sayısı 2021’den 2022’ye sırasıyla %28 ve %25 oranında azaldı. Bununla mücadele etmek için mobil pazarlamacılar içeriğin yerelleştirildiğinden emin olmalı ve indirmeleri ve kullanıcı etkileşimini artırmak için uygulama mağazası optimizasyonundan yararlanmalıdır. Oyunlaştırma zorlukları da kullanıcıların ilgisini canlı tutmaya yardımcı olabilir.
Mobil ticaret Türkiye’de hızla gelişiyor ve çevrimiçi alışveriş yapanların çoğu alışveriş yapmak için mobil cihazları kullanmayı tercih ediyor. Yakın tarihli bir rapora göre, 2021’in ilk yarısında Türkiye’deki her beş e-ticaret satışından neredeyse üçünü mobil cihazlar oluşturdu. Popülerlikteki bu artış, hızlı teslimat ve alışveriş uygulamalarının sağladığı indirim ve tekliflere erişim ile ilişkilendirilebilir. Türkiye’de en çok hasılat elde eden alışveriş uygulamaları arasında letgo: İkinci El Al ve Sat, Müzik Indirme Programı on ve Lookbooks – Express Creativity. Alışveriş uygulamalarının yüklenmesi 2022’de bir önceki yıla göre %18, oturum sayısı ise %22 oranında arttı. Bu eğilim H1 2023’te de devam etti ve oturumlar 2022 ortalamasına kıyasla %14 arttı.
Türkiye’deki sosyal ağ pazarı, 2022 yılında 228,7 milyon dolara ulaşan ve 2027 yılına kadar 354 milyon doları aşması beklenen değeriyle önemli bir büyüme kaydediyor. 2023 itibariyle Türkiye’de 62,5 milyonun üzerinde sosyal medya kullanıcısı bulunuyor ve bu sayı toplam nüfusun %73,1’ini oluşturuyor. Instagram, Facebook ve Twitter gibi köklü markalar en yüksek penetrasyona sahipken, Türkiye’de en çok hasılat elde eden sosyal ağ uygulamaları Azar – Görüntülü Sohbet, Keşfet, Tango – Video Canlı Yayın İzle ve BIGO LIVE – Canlı Yayın, Live gibi yerli uygulamalar. Sosyal ağ uygulamalarının yüklenmesi 2022’de bir önceki yıla göre %34 artarken, oturumlar %64 büyüdü. Bu eğilim 2023’te de devam etti ve bu yılın ilk yarısındaki oturumlar 2022 ortalamasının %2 üzerinde gerçekleşti.
Kullanıcı elde tutma oranları en yüksek oyun ve fintech uygulamalarında
2023’ün ilk çeyreğinde, mobil oyun ve fintech uygulamaları, sırasıyla %25 ve %23’lük 1. Gün elde tutma oranlarıyla en çok etkileşime geçen kullanıcılara sahip oldu. Hemen arkasından gelen otomobil ve araç uygulamaları %19’luk 1. Gün oranıyla üçüncü sırada yer alırken, sağlık ve fitness uygulamaları da %18’lik oranla çok geride kalmadı. Alışveriş ve sosyal ağ uygulamaları ise %16 ile daha düşük bir elde tutma oranına sahip(BKZ Grafik3).
Türkiye’de mobil uygulamaları pazarlama stratejileri
Türkiye’deki zorlu ekonomik iklime rağmen mobil uygulama sektörü gelişmeye devam ediyor. Türkiye’de bir uygulamayı başarılı bir şekilde pazarlamak için mobil pazarlamacıların birden fazla strateji kullanması gerekiyor. Öncelikle demografik özellikleri, kullanıcı davranışlarını ve tercihlerini analiz etmek çok önemli. Hedef kitlenizi net bir şekilde anladıktan sonra dil, içerik ve kullanıcı arayüzünü yerelleştirerek uygulamanızı Türkiye pazarına uyarlayabilirsiniz.
Mobil uygulama pazarlamacıları ayrıca anahtar kelime araştırması, ilgili kategoriler ve yerelleştirilmiş açılış sayfaları aracılığıyla uygulamalarının uygulama mağazalarındaki varlığını optimize etmelidir. Ülkede sosyal medya uygulamalarının yüksek kullanımı nedeniyle, uygulamanız etrafında bir topluluk oluşturmak için Türk influencer’lar ve işletmelerle işbirliği yapmak çok önemli. Son olarak, pazarlama stratejilerinizi iyileştirmek ve sürekli gelişen pazarda rekabetçi kalmak ve nihayetinde yatırım getirisini ölçeklendirmek için uygulamanızın performansının sürekli olarak izlenmesi ve analiz edilmesi gerekir.