Uzaktan ve Hibrit Çalışma Nedir?
Bu yazımızda, uzaktan ve hibrit çalışma kavramlarını açıklayarak, kimlik yönetiminin (Identity Management) kuruluşunuzun karşılaşabileceği birçok önemli zorluğun engellenmesinde nasıl yardımcı olabileceğine dair detaylar veriyoruz…
“Uzaktan çalışma nedir?” pandeminin başından beri birçok kişinin sorduğu bir soru oldu. COVID-19 salgını dünya genelinde ticari operasyonları kesintiye uğratıp, işverenleri belirsiz bir süreyle kapılarını kapatmaya zorladığından dolayı, geleneksel ofis içi çalışma uygulamalarına hızlı bir alternatif bulmak, sürdürülebilir bir iş modelini koruyabilmek için kritik önem kazandı.
Fırtınayı atlatmak için milyonlarca kuruluş bazı teknolojileri daha verimli ve odaklı kullanmaya karar verdi. İşverenler, Slack, Zoom ve Dropbox gibi platformlardan yararlanarak, iş güçlerini en uygun konumdan, cihazdan veya ağdan çalışmaya devam etmeleri için güçlendirdiler.
Bununla birlikte, pandeminin zincirleme etkileri hızla yayılırken, uzaktan çalışmanın tarihine bakalım. Uzaktan çalışmanın en eski örneği 1970’lere kadar uzanmaktadır. Herhangi bir karışıklığı gidermeye yardımcı olmak için, uzaktan çalışma uygulamalarını tanımlarken kullandığımız tüm genel terimlerin bir listesi aşağıda verilmiştir:
Tele Çalışma Nedir?
Telework (Tele Çalışma), diğer adıyla Telecommuting, ilk olarak 1973 yılında eski bir NASA mühendisi olan Jack Nilles tarafından o sırada evinden yaptığı işi tanımlamak için kullanılan bir terim olarak ortaya çıktı. Esasen, uzaktan çalışma, yakınlarda yaşayan çalışanların ana ofise günlük gidip gelmek zorunda kalmaması için geliştirildi. Mobil çalışmanın aksine, tele çalışanların genellikle her hafta en az bir gün ofiste fiziksel olarak bulunmaları gerekmektedir.
Mobil Çalışma Nedir?
Rolleri sürekli geçiş halinde kalmalarını gerektiren çalışanlar için mobil çalışma uzun zamandır ilk çözüm olmuştur. Gezici satış yöneticileri ve çevre mühendislerinden bina eksperleri ve bakım çalışanlarına kadar, mobil çalışma modelleri, çalışanların bir hedeften diğerine hareket ederken bağlantıda kalmalarını sağlamak için teknolojiden yararlanır.
WFH (Working from Home) nedir?
İlk düşünceniz “WTH?” ise WFH’yi gördüğünüzde endişelenmeyin. Terim kafa karıştırıcı olsa da, WFH, son zamanlardaki “evden çalışma (working from home)” eğilimine atıfta bulunulduğunda iş ve BT dünyalarında kullanılan bir kısaltmadır.
Hibrit Çalışma Nedir?
Bu listede yer alan tüm uzaktan çalışma tanımlarından farklı olarak hibrit çalışma, günümüzde en yaygın olarak kullanılan terimdir. WFH’den(working from home) farklı olarak, hibrit çalışma, tek bir işyerinin sabit olmadığı ve çalışanların en iyi sonuçları, kendileri için uygun olan her yerde çalışma özgürlüğüne sahip olduklarında verdiği fikri üzerine kuruludur. Aynı zamanda kuruluşların uzun vadeli uzaktan çalışma stratejilerini belirlerken benimsedikleri tanımdır.
Uzaktan Ve Hibrit Çalışmanın Temel Zorlukları Nelerdir?
Artık uzaktan çalışmanın tanımlarını ele aldığımıza göre, birçok kuruluşun uzaktan ve hibrit çalışma stratejilerini uygularken karşılaştığı bazı temel zorluklarlara değinebiliriz.
İş Gücünün Güvenliğini Sağlamak
Siber tehdit ortamları ve BT ağları genişlemeye devam ederken, güçlü kimlik doğrulama ile aksi kanıtlanana kadar her kullanıcı, cihaz ve konumda katı bir Sıfır Güven (Zero Trust) güvenlik mimarisi uygulamak, uzak iş gücünü güvende tutmak için çok önemlidir.
Verimliliği Ve Performansı Korumak
Tüm uzaktan çalışma modelleri teknolojiye bağlı olsa da, birden çok platform ve uygulama için birden çok oturum açma parolasını hatırlamak zorunda kalmak iş operasyonlarını yavaşlatabilir, veri ihlali riskini artırabilir ve tüm alanlarda iş gücü verimliliğine zarar verebilir.
Kullanıcı Erişim Haklarını Uzaktan Yönetme
Yeni Başlayan, Görev Değiştiren ya da Ayrılan (Joiner, Mover, Leaver) çalışanların yaşam döngüsünün her adımında ilerlerken her kullanıcı için erişim haklarını uzaktan yönetmek, BT kaynakları üzerinde oldukça fazla yük oluşturabilir. Bu işlemin manuel olarak gerçekleştirilmesi, insan hatası nedeniyle veri yönetimi kaynaklı riskleri daha da artırabilir.
Okta Size Nasıl Yardımcı Olabilir?
Dünyanın 1 numaralı Kimlik ve Erişim Yönetimi(Identity and Access Management) hizmet sağlayıcısı olan Okta, şimdiden dünya çapında 14.000’den fazla kuruluşun uzaktan çalışma zorluklarını şu yollarla çözmelerine yardımcı oluyor:
Sıfır Güvenin Benimsenmesini Hızlandırma
Okta ile Kimlik Yönetimi (Identity Management), Sıfır Güven (Zero Trust) güvenlik stratejinizin kalbinde yer alır. Birinci sınıf, basit ama güçlü Identity ürünleri paketimizin yanı sıra Okta’nın geniş entegrasyon ağı, hem şirket içinde hem de bulutta 7.000’den fazla uygulamada hızlı çözümler sağlar.
Kullanıcı Deneyimindeki Zorlukları Ortadan Kaldırmak
Hem Okta Tekli Oturum Açma (Single Sign On veya SSO) hem de Çok Faktörlü Kimlik Doğrulama (Multi Factor Authentication veya MFA), uzaktaki kullanıcıların, iş açısından kritik neredeyse her uygulamaya, herhangi bir cihazdan ve herhangi bir yerden tek dokunuşla basit bir şekilde erişmek için kimliklerini hızlı bir şekilde doğrulamalarına olanak tanır.
Karmaşık Işe Alım Ve Işten Ayrılma Süreçlerini Basitleştirme
Okta Yaşam Döngüsü Yönetimi (Lifecycle Management), şirket içindeki rollerine dayalı olarak uzaktan kullanıcı erişim kontrolünü merkezileştirerek ve otomatikleştirerek, BT giderlerini ve yükleri hızla azaltabilir ve her çalışanın çalışması için ihtiyaç duyduğu tüm uygulamalara ve araçlara anında erişmesinizi sağlayabilir.