Yeni Bosch radar tabanlı destek sistemi ilk kez KTM tarafından kullanıldı
Sürücüler tarafından sürücüler için geliştirilen iki tekerlekli güvenlik
- Altı yeni Bosch radar tabanlı kolaylık ve güvenlik özelliği artık dünyanın her yerinde
- Ön radarlı yeni nesil sürücü destek işlevleri ilk kez KTM tarafından kullanıldı
- Bosch Kaza Araştırması, destek işlevlerinin sadece Almanya yollarındaki her altı motosiklet kazasından birini önleyebileceğini tahmin ediyor
Bosch sayesinde motosiklet sürücüleri artık sele üzerinde kendilerini daha da güvende hissedebilir. Teknoloji şirketi, beşi dünyada ilk olmak üzere altı yeni radar tabanlı destek sistemini tanıttı.
Bosch Kaza Araştırmasına göre, bu sistemler daha önceki sistemler gibi yedi kazadan sadece birini değil, sadece Almanya yollarındaki altı kazadan birini önlemeye yardımcı olabilir. Bosch, 2020 yılında motosiklet sürücülerine yönelik destek fonksiyonlarıyla motosiklet pazarında devrim yaratmıştı. Altı yeni destek fonksiyonundan dördü, Kasım 2024’te Avrupa’nın önde gelen motosiklet üreticisi KTM’nin yeni bir modelinde tanıtılacak ve 2025’te üretime girecek.
Bosch İki Tekerlekli Araçlar ve Motor Sporları Başkanı Geoff Liersch, “Bosch olarak bu yeniliklerimizle, sürüş keyfini azaltmadan inovatif yeni teknolojiler kullanarak motosiklet kullanımını daha da güvenli ve konforlu hale getirmeyi amaçlıyoruz. Yeni işlevler bu yönde atılmış bir başka adımdır ve KTM’yi müşterimiz olarak görmekten mutluluk duyuyoruz.” dedi. Üretici, ön radar kullanan dört Bosch sürücü destek işlevini bünyesine katacak. Bosch ve KTM ilk kez birlikte çalışmıyor. 2013 yılında iki şirket, motosiklet denge kontrol sisteminin (MSC) başarılı lansmanında iş birliği yapmıştı. KTM Şasi Kontrol Sistemi- Yol Geliştirme Lideri Stefan Haist, “Geliştirme ekiplerimiz arasında uzun süredir devam eden iş birliğine dayalı ilişkiden çok memnunuz ve bu yeni işlevleri ilk olarak KTM’nin kullanacak olmasından heyecan duyuyoruz.” dedi.
Bosch destek sistemleri iki tekerlek üzerinde daha fazla destek sağlıyor
Adaptif hız sabitleyici – dur-kalk (ACC S&G)
İki tekerlekli araçlar için trafik sıkışıklığı tehlikeli olduğu kadar yorucu da olabilir. Sürücüler sürekli olarak debriyaja basmak, frenleri kullanmak ve sonra tekrar hareket etmeye başlamak zorundadır. Bosch, bu görevi kolaylaştırmak için 2020 yılında ACC adaptif hız sabitleyiciyi piyasaya sürdü. İstenen hız ayarlandıktan sonra bu sistem, öndeki araçla gerekli güvenli mesafeyi korurken aracın hızını sürekli olarak trafik akışıyla eşleştiriyor. Bosch, motosiklet sürücüsünü desteklemek için motosikleti kontrollü bir şekilde durma noktasına getirebilen yeni ACC S&G fonksiyonu ile daha fazla sürüş konforu sunmak için bu teknolojiyi yeni bir seviyeye taşıdı. Bu özellik, bu yeni işlevi kullanan ilk motosiklet olacak. KTM’nin yeni motosikletinde olduğu gibi otomatik şanzımanlarda en iyi şekilde çalışıyor. Motosiklet durduğunda debriyajı kullanmalarına gerek kalmaz. Öndeki araç hareket etmeye başlar başlamaz sadece bir düğmeye basarak veya gazı kısa bir süre etkinleştirerek motosikletlerini harekete geçirebilirler.
Grup sürüş desteği (GRA)
Kademeli düzende grup sürüşü motosikletçiler arasında popülerdir, ancak ACC ile zor olabilir, çünkü işlev öndeki motosikletlerin şeridin ortasında olmasını bekler. GRA, ACC’ye faydalı bir eklentidir. Bir algoritma kullanarak bir grubun kademeli bir düzende sürdüğünü algılar ve hızı otomatik olarak öndeki motosikletlerle aynı mesafeyi koruyacak şekilde düzenler. Bu şekilde işlev, sürücülerin doğal bir grup oluşumu elde etmelerine yardımcı olur. Grup halinde sürüş yapılmadığında GRA sistemi ACC ile aynı şekilde çalışır.
Sürüş mesafesi desteği (RDA)
Trafik akıcı olduğunda ve RDA etkinleştirildiğinde, öndeki araçlarla uygun bir mesafenin korunmasına yardımcı olur ve böylece arkadan çarpmaları önler. ACC ile istenen bir hız ayarlanmalıdır. Ancak RDA etkinleştirildiğinde motosiklet gaz kolu ile normal şekilde kontrol edilebilir. Sürüş sırasında sistem gerektiğinde aracın hızlanmasını otomatik olarak azaltır veya frenleri uygular. Sürücüler öndeki araçla aralarındaki istenen mesafeyi önceden ayarlayabilirler. İstedikleri takdirde, işlevi devre dışı bırakmak için bir anahtar kullanabilir veya RDA sistemi tarafından oluşturulan yavaşlamayı geçersiz kılmak için gaz pedalına basabilirler. Bu, işlevin sürüşün dinamik akışına doğal ve rahat bir şekilde karışmasını sağlar.
Acil durum fren desteği (EBA)
Yoldaki tehlikeli durumlar yalnızca hızlı bir müdahale değil, aynı zamanda birçok durumda acil frenleme gerektirir. Çarpışmaları önlemek ve potansiyel olarak ciddi sonuçlardan kaçınmak söz konusu olduğunda her saniye önemlidir. EBA, sistem bir çarpışma riski algıladığında ve sürücü yeterince sert fren yapmadığında tetiklenir. Bu durumda işlev, motosikletin hızını mümkün olduğunca çabuk düşürmek için tekerlek freni basıncını aktif olarak daha da artırır.
Arka mesafe uyarısı (RDW)
Bir otomobilde bile, arkadan yaklaşan trafiği sürekli göz önünde tutmak zor olabilir. Ancak bir motosiklette bu, ekstra bir konsantrasyon seviyesi gerektirir.
RDW sürücünün arkasındaki durumu izler ve başka bir araç çok yaklaşırsa ekranda bir uyarı yanıp söner. Bu uyarıya dayanarak, sürücü arkadan çarpmayı önlemek için hafifletici önlemler alabilir.
Arka çarpışma uyarısı (RCW)
Örneğin, arkadan çarpma tehlikesi olduğunda, RCW sistemi motosikletin arkasındaki araçları tehlike uyarı ışıklarını etkinleştirerek uyarır. Bu şekilde işlev, motosikletlileri trafik ışıklarında beklerken, trafik sıkışıklığında veya serbest akan trafikte giderken beklenmedik bir şekilde fren yapmak zorunda kalmaktan veya bir aracın onları görememesinden kaynaklanan kazalardan korur.
Bu yeni işlevler, Bosch’un dünya genelindeki radar tabanlı destek sistemleri portföyünü tamamlayarak motosikletin “duyusal dünyasını” genişletiyor. Temel güvenlik özelliklerine ek olarak, motosiklete odaklanan ve gerçek hayattaki sürüş durumlarını dikkate alan konfor ve deneyim özelliklerine de giderek daha fazla önem veriliyor. Bu işlevler, yalnızca güvenlik ve konfor sağlamakla kalmıyor, aynı zamanda eşsiz bir sürüş keyfi de sunuyor.